Elokuvaohjaajat
Ohjaaja on lopullisessa vastuussa elokuvan kaikista luovista ja taiteellisista ratkaisuista. Yleensä ohjaaja tulee elokuvan tekoon mukaan viimeistään käsikirjoituksen viimeisessä vaiheessa. Hän on mukana valitsemassa kuvauspaikkoja yhdessä kuvaajan ja järjestäjän kanssa.
Erittäin tärkeä ohjaajan vastuualue on casting eli näyttelijöiden valinta elokuvan rooleihin. Kuvaustilanteissa ohjaaja keskittyy näyttelijöiden ohjeistamiseen ja kuvien suunnitteluun yhdessä kuvaajan kanssa. Apunaan ohjaajalla on apulaisohjaaja joka toimii ohjaajan oikeana kätenä. (Lähde: Koulukinon Roskisprinssi-oppimateriaali)
Ohjaajapersoonat elokuvakulttuurissa
Elokuvan tähtikulttuuriin kuuluu näyttelijöiden lisäksi ohjaajan korostaminen. Elokuvien markkinoimisessa sekä fanikulttuuri, että tuttujen nimien ja kasvojen varaan luodut mielikuvat ovat voimakas väline. Näyttelijät ovat tässä luonnostaan esillä ja ohjaajat päätyvät edustamaan koko muuta tekijätiimiä. Taideteoksia halutaan perinteisesti ajatella henkilöitävissä olevan tekijän luovuuden tuotoksina ja elokuvassa tähän asemaan päätyy ohjaaja.
50-luvulla syntynyt elokuvakritiikin ja elokuvantekemisen auteur-koulukunta, jonka keskeisin henkilö oli Francois Truffaut, tarkasteli elokuvaa ohjaajan persoonallisen näkemyksen tuotteena ja vertasi tätä kirjailijan tekijyyteen. Koulukunta korosti sekä ohjaajan persoonallista tyyliä, että myös itse ohjaajapersoonaa. Auteur-koulukunta onkin ehkä se elokuvatutkimuksen historian suuntauksista, joka on vaikuttanut eniten siihen miten puhumme elokuvista.
Tähän teemapakettiin on koottu elokuvaohjaajiin liittyviä tietopaketteja ja oppimateriaaleja.
|