keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

Oppimateriaalin tehtäviä on kokeiltu käytännössä Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun 9. luokan kurssilla. Työstämisen vaiheisiin voi tutustua LIITTEESSÄ. Oppilaille annettiin melko vapaat valinnanmahdollisuudet kuvallisten ilmaisukeinojensa valinnassa. On mahdollista keskittyä vain piirtämään, yhdistää piirtämistä ja maalaamista eri tekniikoin sekä koostaa kuva kollaasina, jonka osina voi käyttää verkosta tulostettua kuvamateriaalia sitä itse muokaten. Myös tekstiä on mahdollista liittää kollaasiin. Elokuvakokemuksen henkilökohtaisuus näkyi siis myös ilmaisutavan valinnassa.

Kurssilla elokuvan katselun ja toisaalta keskustelun ja kuvallisen tekemisen välillä kului viikko. Siksi oli tarpeen merkitä muistiin avainsanoja omasta kokemuksesta jo elokuvateatterissa ja palata elokuvan tunnelmiin trailerin avulla keskustelun pohjaksi.

Indie-tuotantoon tutustuminen antaa oppilaille mahdollisuuden miettiä omaa videon tekemisen kokemuksiaan suhteessa levityksessä oleviin elokuviin. Siksi tämän tuotantotavan käsitteleminen on oppilaille voimauttavaa: kynnys omasta tekemisen maailmasta ei ole niin suuri.

Ennen elokuvan katsomista

Kokonaisuuden käsittelemistä helpottaa, jos oppilaat ovat tutustuneet elokuvan genreihin etukäteen muutamien esimerkkien avulla. Hyvänä tehtävänä ennakkoon on esimerkiksi elokuvajulisteen tekeminen itse kuvitellulle elokuvalle, joka edustaa jotain/joitakin elokuvan lajeja.

Heti elokuvan katsomisen jälkeen

Elokuvateatterissa jokainen oppilas saa heti elokuvan jälkeen pienen lapun, jolle hän kirjaa 3-5 sanaa, jotka elokuvasta tulee mieleen. Tämä tehdään ilman keskusteluja, jokainen itsenäisesti.

Ihmisen omalla kokemuksella on olennainen merkitys elokuvan katsomisessa ja siihen samastumisessa. Elokuvan avulla ihminen voi kohdata omat tunteensa ja toiveensa. Elokuvakokemus voi olla mahdollisuus ymmärtää itseä ja hakea ratkaisuja erilaisiin elämäntilanteisiin. Anselmi – ihmissusi on elokuvana sopivasti etäännyttävä, joten sen yhteydessä vaikeiden henkilökohtaisten pohdintojen herääminen ja käsitteleminen on turvallista. Elokuvassa mielikuvitus luo maailman, jossa voi käsitellä myös hämmentäviä asioita: vanhempien ja nuorten suhteita, perheen salaisuuksia, seksuaalista kehitystä ja nuorten keskinäisiä suhteita.

Esteettisessä kokemisessa tunteilla on keskeinen sijansa. Elokuvaa katsoessaan ihminen tarkastelee elokuvan tekijän esittämää kokemusmaailmaa. Samanaikaisesti tämä sanoma jatkaa kulkuaan myös katsojassa itsessään ja herättää erilaisia tunnetiloja. Syventymällä elokuvaan ja pohtimalla syitä omiin reaktioihinsa katsoja syventyy omaan itseensä. Katsomiskokemus ja sen käsitteleminen eri tavoin on eräänlaista keskustelua elokuvan ja katsojan välillä.

Vaikka elokuvaa esitetään useimmiten kaksiulotteisena, se muodostaa silti katsojassa vahvan elämyksen tilasta, liikkeestä ja ajasta. Elokuvan kerronta perustuu mielikuviin. Se asettaa katsojan tapahtumien keskipisteeseen.

Elokuva koostuu kuvien ja äänten runsaudesta ja liikkuvuudesta. Visuaalisena ja auditiivisena kokemuksena elokuvan katseleminen on monipolvinen ja runsas kokemus, jota ei voi pelkistää vain sanoiksi. Siksi sekä sanallinen että kuvallinen pohdinta elokuvaa tarkasteltaessa on tärkeää.

Elokuvakokemusta voidaan käsitellä kirjoittamisen ja puhumisen lisäksi visuaalisin keinoin. Elokuvakokemuksen visualisoinnissa näkyy tuon kokemuksen moninaisuus: elokuva vaikuttaa niin ajattelun kuin elämystenkin tasolla. Tässä oppimateriaalissa avainsanojen  kirjoittaminen ja yhteinen keskustelu elokuvan jälkeen johdattavat kuvalliseen tekemiseen, jossa oppilaat voivat visuaalisesti kertoa omista elokuvan herättämistä kokemuksistaan.