keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

Yksi Betoniyön ydinteemoista on Simon minuus. Elokuvassa minuus on liikkeessä ja muuttumassa, häilymässä, pirstoutumassa tai peräti katoamassa kokonaan.

Motiivi tarkoittaa jotakin toistuvaa elementtiä, joka on tärkeä teoksen teeman tai rakenteen kannalta. Teoksessa jatkuvasti toistuvaa motiivia nimitetään johtomotiiviksi. Motiivi voi olla esimerkiksi tietty henkilöhahmo, tilanne, aate, kuva tai esine. Motiivit tekevät teoksen rakenteen kiinteämmäksi ja luovat yhteyksiä sekä teoksen eri osien että eri teosten välillä. Ne toimivat myös tärkeinä vertauskuvina. (Lähde: Wikipedia)

  • Mitä kuvallisia motiiveja elokuvassa on? Minkä vertauskuvia nämä motiivit ovat? Honkasalo suosii ilmaisullisena motiivina heijastavia pintoja: peilejä, peltejä, lasia, metallia ja vettä, jotka viittaavat häilyvän persoonan eri puoliin, itsensä etsimiseen ja epävarmuuteen.
  • Palauttakaa mieleenne eri kohtauksia, joissa Simo katsoo itseään peilistä. Muistinvirkistyksenä: kylpyhuoneen höyrystyvä peili, peilaamien Ilkan laitettua Simo valmiiksi iltaa varten, omalle peilikuvalle kovistelu, peilitalo… Minkälaista kuvaa Simon minuudesta eri peilikohtaukset maalaavat? Simon katsoessa peiliin Honkasalo antaa kameran viipyillä Simon kasvoissa ja kuvajaisessa, luoden tilaa Simon sanomattomille ajatuksille. Mitä Simon mielessään liikkuu näinä hetkinä?
  • Elokuvassa Simo on myös eräänlainen peili eri henkiöiden odotuksille hänestä. Pohtikaa, minkälaisia odotuksia eri henkilöhahmot (Ilkka, äiti, Jusa, naapurin mies) peilaavat Simoon, ja kuinka nämä odotukset vaikuttavat Simoon.
  • Kamera on kuin peili, joka tallentaa kuvan minästä. Naapurin taiteilijan luona tapahtuva kohtaus on kenties elokuvan dramaattisin. Kuinka Simon käsitys itsestään ja minuus ovat esillä valokuvaamisen hetkessä? Miksi kohtaus päättyy Simon väkivaltaiseen tekoon?