Teemat ja kuvakerronta
Betoniyön tarina on yksinkertainen. Elokuva tapahtuu vain yhden päivän ja yhden yön aikana, ja seuraa kahden veljeksen kulkemista ja kohtaamisia kaupungin yössä.
John Anderson kuvailee Betoniyötä elokuvaksi, joka ei tee myönnytyksiä odotuksille tai elokuvallisille konventioille. Honkasalon päämääränä on tuhota odotukset ja hän tekee sen Andersonin mukaan Betoniyössä varsin armottomasti. Yksi tapa, jolla elokuva väistää konventioita, on sen tapa olla selittämättä asioita. (Lähde: http://hiff.fi/blogi/2013/08/19/honkasalon-kohtalokas-yo-betonilahiossa/)
Yksinkertaisuudesta huolimatta elokuva nostaa esille lukuisia teemoja:
- Lähiöt
- Syrjäytyminen
- Itsensä etsiminen ja identiteetti
- Nuoruuden epävarmuus
- Tulevaisuus
- Homoseksuaalisuus
- Apokalyptisyys
- Epätoivo
- Veljeys
Tehtävä:
Jakautukaa ryhmiin. Jokainen ryhmä saa yhden teeman käsiteltäväkseen. Pohtikaa ryhmässä:
- Kuinka teema ilmenee ja esiintyy elokuvassa?
- Mitkä asiat elokuvan kuvallisessa tyylissä ilmentävät tätä teemaa, tai kuinka se on esitetty kuvallisesti? (Esim. peilit ja heijastukset kertovat Simon epävarmuudesta, mustavalkoisuus ja valaisu luovat dramaattista ja apokalyptista tunnelmaa, ikkunalasi erottaa Ilkan ulkomaailmasta useissa kohtauksissa, hän on erillään muusta maailmasta, lähiöt ovat tyhjiä, elottomia asuinalueita…)
- Mitkä kohtaukset ovat avainkohtauksia ryhmänne teeman kannalta?
- Mihin henkilöihin teema liittyy? Kuinka he tuovat teemaa esille elokuvassa?