Case: Naisviha pelikulttuurissa
Kohderyhmä: yläaste, toinen aste, nuorisotyö
1. Lukekaa oheinen Helsingin Sanomien artikkeli, jossa haastatellaan e-urheiluaktiivi Miisa Nuorgamia.
- HS, Juho Typpö (28.11.2016): ”Seksismi ja naisviha riivaavat jatkuvasti kasvavaa e-urheilua, ja Miisa Nuorgam haluaa että asiaan puututaan vihdoin”
2. Tutustukaa myös siihen, millaisia ohjeita SEUL ry:n e-urheilun eettiset ohjeet antavat pelaajille (sivut 9, 13–16)
3. Keskustelkaa aiheesta seuraavien kysymysten avulla:
- Mitä e-urheilu on?
- Helsingin Sanomien artikkelissa mainitaan termi “alt-right”. Mitä se tarkoittaa?
-
Millaisia mielikuvia teillä tulee mieleen, kun kuvittelette mielessänne tyypillistä pelaajaa?
- Liittyykö pelaamiseen stereotypioita? Millaisia?
-
Onko mielestänne olemassa pelejä, jotka on suunnattu pelkästään naisille tai vain miehille?
- Jos sellaisia on, millaisista asioista tunnistatte tällaiset pelit?
-
Pohtikaa tuntemienne pelien hahmoja. Millaisia nais- ja mieshahmoja niissä esiintyy?
- Pohtikaa erityisesti taistelijahahmoja.
- Mitä tarkoittaa misogynia?
-
Puolet pelaajista on Suomessa naisia (Yle 8.10.2013: Naiset rynnivät videopeleihin).
- Pohtikaa, miksi pelikulttuurissa on silti niin paljon naisvihaa.
-
Millaista vihapuhetta Miisa Nuorgam on kohdannut?
- Mihin viha on kohdistunut?
- Miltä se on tuntunut?
- Millaisia seurauksia sillä on ollut?
- Tutustukaa SEUL ry:n eettiseen ohjeistoon (sivut 9, 13–16). Onko oppaassa sellaisia ohjeita, joiden noudattaminen voisi vähentää vihapuhetta?
- Millaisin keinoin voitaisiin edistää positiivista pelikulttuuria?
Vinkki: Aihepiirin käsittelyä voi syventää myös Ei vihapuheelle -liikkeen tuottaman Kirjanmerkit-käsikirjan ”Pelin uusi henki” -tehtävän avulla (s. 52). Harjoituksessa pohditaan erilaisia tapoja osallistua liikkeeseen tarkastelemalla naispelaajiin kohdistuvaa seksististä häirintää. Osallistujat suunnittelevat oman mini-kampanjansa tähän ongelmaan liittyen. He työskentelevät pienryhmissä ja kartoittavat yhdessä keinoja tavoittaa tähän ongelmaan eri tavoin liittyviä kohderyhmiä.
Lisätietoa aiheesta:
- Mediakasvatusseura: Pelikasvatuskooste
- Kim Gittleson: Why does sexism persist in the video games industry? (13.6.2014)
- No Gendered Mechanics – How Genre Stereotypes Limit Games and Players – Extra Credits (18.2.2015)
- Friman, Usva (2015): Sukupuolittuneen pelikulttuurin tutkimuksen lähtökohdat. Pelitutkimuksen vuosikirja.