keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

a. Elokuvassa on aineksia lasten scifi-tarinaan. Mitä tarkoittaa scifi entä tieteiselokuva?

Tieteisfiktio eli scifi on yleisnimitys tieteistarinoille, jotka käsittelevät tyypillisesti tieteen ja tekniikan vaikutusta yhteiskuntaan tai ihmisiin. Perinteisiä tieteisaiheita ovat avaruus, tulevaisuus, aikamatkat ja oudot keksinnöt. Tieteisfiktio voi olla hyvin kuvitteellista tai lähellä todellisuutta. Scifi sai alkunsa tieteiskirjallisuutena, mutta nykyään scifi-teemoja on myös televisiosarjoissa, elokuvissa, sarjakuvissa, kuvataiteessa sekä tietokone- ja roolipeleissä.

Tieteiselokuva on elokuvan lajityyppi eli genre, joka perustuu science fictioniin. Tieteiselokuva on ajatusleikki, jossa visualisoituvat tulevaisuuteen kohdistuvat toiveemme ja pelkomme, tieteen ja teknologian mahdollistamat utopiat ja dystopiat. Lähde: Pasi Nyyssönen, Elokuva-arkisto, Orionin kevätohjelmisto 2011.

Lajityyppi on lähtöisin aivan elokuvateollisuuden varhaisimmilta vuosilta asti. Ensimmäisenä scifielokuvana voidaan pitää Georges Mélièsin vuonna 1902 ohjaamaa elokuvaa Matka kuuhun (Le Voyage dans La Lune), joka pohjautui löyhästi Jules Vernen romaaneihin Maasta kuuhun ja Kuun ympäri.

Tieteiselokuvat ovat käsitelleet monia erikoisia, mutta myös herkkiä sosiaalisia ja poliittisia aiheita. Nykyään tieteiselokuvat ovat erikoistehostetekniikan eturintamassa ja yleisö on tottunut näkemään todentuntuisia muukalaisolentoja, avaruustaisteluita, energia-aseita, valoa nopeampaa matkustamista ja kaukaisia maailmoja. Nykyaikainen tieteiselokuva sai alkunsa Stanley Kubrickin vuonna 1968 ohjaamasta elokuvasta 2001:Avaruusseikkailu. Muita saman genren elokuvia ovat mm. Solaris 1972, Tähtien sota 1977, Blade Runner 1982, E.T.-T, The extra Terrestrial 1982, Matrix 1999, The Butterfly Effect 2004. (http://www.tietoportti.com, Wikipedia)

Tunnetteko scifi-tarinoita? Minkä mediavälineen kautta olette niihin tutustuneet?

Mitä scifille tyypillistä Eetu ja Konna-elokuvan tarina sisältää?

b. Miten määritellään keinotodellisuus, virtuaalitodellisuus tai lumetodellisuus? Onko keinotodellisuus todellisuutta jäljittelevää tai keinotekoista todellisuutta? Pohtikaa keinotodellisuuden vs luonnonmuotoisuuden etuja ja erilaisuutta. Elokuvassa raitista ilmaa tehdään keinotekoisesti: Mikään ei korvaa raittiin, vapaan ilman tuoksua…

Keksittekö lisää hyviä esimerkkejä keinotodellisuudesta tai todellisuuden korvaamisesta.

Kuinka moni pelaa esim. jääkiekko- tai jalkapallopelejä koneella. Moniko on hoitanut tamagotcheja oikeiden lemmikkien sijaan. Monia luonnollisia makuja myös korvataan, tuotteiden ulkonäköä parannellaan tai säilyvyyttä lisätään keinotekoisilla väri-, aromi- ja lisäaineilla.

c. Ideoikaa ja kirjoittakaa omia tieteiselokuva-aiheita ja kirjoittakaa niistä synopsiksia.

Synopsis on lyhennelmä tai tiivistetty kertomus elokuvan tarinasta ja  sisällöstä. Synopsis tulee kreikan kielen sanoista συν (syn, yhdessä) ja οψις (opsis, näkeminen).

d. Kirjoittakaa tarinoita, tehkää sarjakuvia, kuvatkaa lyhyitä animaatioita jännittävistä aiheista, kuten Lammen salaisuus, agenttitarina supervakoojasta tms.

Ideoita tarinaan voi hakea esim.

·    Hauskoista tai erikoisista otsikoista sanoma- tai aikakauslehdissä, joihin voi kehitelläpieniä tarinoita.

·    Kiinnostavasta lehti-, taide- tai mainoskuvasta.

·    Kuvaparista tai useamman kuvan sarjasta.

·    Erikoisista esineistä, jonka alkuperää ei oikein tunneta.

Muuttakaa tarinassa jotain keskeistä asiaa. Miten muutos vaikuttaa alkuperäisen tarinan kulkuun?

*e. Konna on kotoisin vähän erilaisten sammakkojen yhteisöstä. Millä tavalla Konna ja muut lammen pohjassa asuvat sammakot poikkeavat ns. tavallisista sammakoista?

Keksikää ja piirtäkää kuvia tällaisista mielikuvituksellisista sammakoista. Antakaa niille myös nimet. Sepittäkää mielikuvituksellisia juttuja sammakoiden elämästä.