keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

"I sought to find the actor who would temporarily give me his heart, soul, brain, body and prick in the services of the depiction of a very human, very emotionally and anatomically naked – vomiting, shitting, weeping, fucking, sweating, howling Eisenstein – this was never going to be a hagiography. It was hopefully going to be a recognizable cinematic portrait of ten days in the life of a very great filmmaker but there was to be no worshipful genuflection." (Peter Greenaway on Eisenstein in Guanajuato, International Press, WOLF Consultants).

Greenway on kertonut, miten hän etsi pääroolin esittäjää sekä Venäjältä että muista maista tuloksetta. Näyttelijöiden kielitaito, sekä fyysinen olemus että taito esittää intellektuallia Eisensteinia eivät olleet riittäviä Greenawaylle. Elmer Bäckin rooliin sopiva ulkonäkö, monipuolinen kielitaito sekä hänen Greenawayhin vaikutuksen tehnyt teatteritaustansa vakuuttivat elokuvaohjaajan.

Mielenkiintoista on myös, että Bäckin omat hyvin provosoivatkin teatterinäytelmät olivat jo aikaisemmin paneutuneet hyvin fyysiseen näyttelijäsuoritukseen ja temaattisella tasolla purkaneet mm. perheen ja romanttisen rakkauden käsitettä (Yle Fem, Dok: Ur själens källare, 3.9.2015 klo 22:00). Ei siis ihme, että Greenaway näki Bäckissä tarvittavat valmiudet esittää pääroolia elokuvassaan.

  • Miten fyysisyyden korostaminen näyttelijäsuorituksessa muovaa kuvaa Eisensteinistä?
     
  • Miksi Greenaway kuvaa Eisensteinin ei niinkään suurmiehenä, vaan ihmisenä, jonka nähdään oksentavan, harrastavan seksiä jne?
     
  • Mieti jotakin toista elokuvaa esimerkiksi Timo Koivusalon elokuvaa Sibelius (2003) ja miten siinä suurmies, säveltäjä Jean Sibelius, on kuvattu.
     
  • Liittyykö alastomuuden kuvaus myös Eisensteinin Meksikossa esiintulevien "alastomien" – ennen tukahdutettujen tunteiden – kuvaukseen?
     
  • Voiko Eisensteinin toistuvan riisumisen nähdä ikään kuin myös aikaisemmin hänen elämäänsä hallinneiden, hänelle ylhäältäpäin asetettujen roolien riisumisena? Meksikossa Eisenstein löytää oman "alastoman" todellisen minänsä.
     
  • Analysoi Bäckin hyvin fyysistä näyttelijäsuoritusta elokuvassa: kasvojen ilmeitä, koko kehon käyttöä ja dialogia? Ota selvää Bäckin edellisistä rooleista ottaen huomioon myös näyttelijän tanssitausta. Elokuvassa nähdään monia alastomuuskohtauksia. Tanssitaustan voidaan ajatella selittävän myös hyvin luontevan kehonkäytön. Analysoi vielä Bäckin puhetta elokuvassa kiinnittäen huomiota myös harjoiteltuun aksenttiin. Vaikka kyseessä on nuori näyttelijä, hänen sekä puheensa että kehonkäyttönsä ovat äärimmäisen vahvaa ja varmaa. Hän on läsnä roolissansa, tässä ja nyt. Bäck luo vahvan tulkinnan Eisensteinista, joka näyttäytyy Bäckin näyttelijäsuorituksen ruumiillistamana herkkänä, intellektuaalina, intohimoisena taiteilijana ja miehenä.