Elokuvajulisteen analyysi
1. Tutustukaa elokuvan julisteeseen. Tarkastelkaa julistetta kuva-analyysin menetelmin.
- Kiinnittäkää huomiota sommitteluun, kuvan ja tekstin suhteeseen jne. Mitä julisteessa on nostettu etualalle, mitä on taustalla? Millainen julisteen värimaailma on, entä miten valoa ja varjoa käytetään? Millaisia muotoja sommitelma muodostaa, miten katse kohdistuu kuvan pinnalla? Onko sommitelma tasapainoinen? Onko kuvassa liikettä?
- Mikä on Goyan taiteen rooli julisteessa, miten sitä on käytetty? Mikä Goyan teos kuvassa on ja miksi juuri se on valittu? Mitä juliste kertoo henkilöistä ja elokuvan rooliasetelmista? Entä elokuvan genrestä?
- Verratkaa julistetta muihin elokuvajulisteisiin, miten se poikkeaa niistä tai muistuttaa niitä? Valitkaa vaikkapa jonkin kauhuelokuvan juliste vertailukohteeksi, miten se eroaa? Miten lajityypit näkyvät julisteissa? Mistä tietää että kyseessä on nimenomaan elokuvajuliste?
- Pohtikaa mikä merkitys julisteella on ennakko-odotuksien luomisen kannalta. Oletteko joskus menneet katsomaan elokuvan vain julisteen perusteella tai onko mainoskampanja tai juliste vaikuttanut mielipiteisiinne elokuvasta? Millaisen julisteen itse olisitte tehneet Goyan aaveisiin? Mitä elementtejä elokuvasta nostaisitte esiin? Huomioikaa myös julisteen merkitys elokuvan markkinoinnissa, miettikää millä tavalla houkuttelisitte katsojia.
(Julisteen viittaukset taidehistoriaan kertovat elokuvan aihepiiristä. Goyan henkilöhahmon kädessä oleva paletti toimii taiteilijan tunnusmerkkinä. Henkilöiden katseet luovat jännitteitä ja niiden suuntautuminen muodostaa kuvan sommitelmaa ja liikettä. Goyan hahmo on taustalla tarkkailijan ominaisuudessa, varsinaisen draaman keskipisteessä olevat henkilöt etualalla suurempikokoisina, ilmeet ja katseet kertovat henkilöiden rooleista: Inesillä on viaton alaspäin luotu uhrin katse, Lorenzon katseessa sitä vastoin on laskelmointia ja häikäilemättömyyttä.
Markkinoinnin kannalta oleellista on julisteen antama informaatio elokuvan tekijöistä.Kuvan ja tekstin välisen sommittelusuhteen avulla nostetaan esiin elokuvan kannalta merkittävimmät, ohjaajan ja näyttelijöiden, nimet.)
2. Julisteessa on siis mukana ehkä kuuluisin Goyan maalaus: Kolmas toukokuuta 1808 (1814), joka on esillä Pradon museossa, Madridissa. Kuva taulusta löytyy täältä. Teos liittyy Napoleonin ranskalaisten joukkojen Espanjan valtaamiseen ja siihen liittyviin kauheuksiin. Maalauksessa Napoleonin sotilaat ampuvat epätoivoisia siviilejä. Tarkastelkaa nyt tätä teosta irrallaan julisteesta, kiinnittäkää huomiota samoihin asioihin kuin julistetta analysoidessanne.
- Millä tavalla elokuvajulisteen ja maalaustaiteen analysointi eroavat toisistaan vai eroavatko ne? Millä tavalla niiden katsominen eroaa toisistaan? Kuvitelkaa ensin olevanne taidemuseossa katsomassa seinälle ripustettua maalausta ja sitten elokuvateatterin aulassa, katseenne kohtaa seinään niitatun elokuvajulisteen. Millä tavalla nämä katselutilanteet poikkeavat toisistaan? Entä jos juliste olisikin taidemuseon seinällä,katsoisitteko sitä eri tavalla? Miksi?
© Koulukino 2024