keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

“Joo, mutta me ei olla sovittu mistään alastonkohtauksesta.”

“Mä ajattelin, että se kuvattais niin että mitään ei näkyisi.”
 

  • Halon päähenkilö on näyttelijä, joka saa juuri ennen kuvauksia tietää, että hänen pitää esiintyä alastomana. Elokuvatuotannossa on selvästi ollut huonoa kommunikaatiota siitä, millaista alastonkohtausta elokuvaan ollaan tekemässä, ja miten se toteutetaan. Minkä takia päähenkilö ei halua esiintyä elokuvassa alastomana? Mitä hän pelkää?

Lue alta katkelma Saara Kotkaniemen “Selvitystyö intiimikohtausten tekemisestä kameratyöskentelyssä” -asiakirjasta. Siinä käsitellään näyttelijöiden negatiivisia kokemuksia alastonkohtausten kuvaamisen parissa.

Haastatelluilla ohjaajilla ja näyttelijöillä oli intiimikohtausten tekemisestä pääosin positiivisia kokemuksia, mutta 73,3 prosentilla oli myös ikäviä kokemuksia, ja vain 21,7 prosenttia haastatelluista oli kokonaan välttynyt negatiivisilta kokemuksilta. Näyttelijöillä negatiivisia kokemuksia oli huomattavasti ohjaajia enemmän, ja vain 17,5 prosentilla ei ollut lainkaan negatiivisia kokemuksia. Monelle näyttelijälle intiimikohtausten tekeminen on ammattiin liittyvä “pakollinen paha”, ja negatiiviseen suhtautumiseen vaikuttavat varmasti myös uralle sattuneet huonot kokemukset.

“Kuvattiin jossain studiossa, päivä oli sekava eikä kukaan oikeen kertonut mitään, et mitä kuvataan. Tiesin, et seksikohtaus kuvataan ja mua jännitti se, mut ei oltu puhuttu mitään, et mitä vääntöö siinä tulee olee. Mä olin kylpytakki ja munasuojus päällä ja pyörin siellä tuntitolkulla ilman mitään tietoa oikein mistään. Sit loppujen lopuks mä makasin vastanäyttelijän päällä ja ohjaaja huutaa erilaisia tahteja ’kovempaa, hitaammin’ tai jotain.”
– näyttelijä, mies, 40–50-vuotias

 

“Kun oltiin tehty alastonkohtauksesta pari ottoa niin tajusin, että mun edessäkin oli pimeässä kamera. Siitä ei oltu kerrottu ja siitä tuli outo olo.”
– näyttelijä, nainen, alle 40-vuotias

“Oltiin ohjaajan kanssa ennen leffan kuvauksia keskusteltu seksikohtauksista ja ohjaaja oli sanonut, ettei näytetä seksiä tai paljasta pintaa. Olin ohjaajan kanssa ihan samaa mieltä siitä, et se on tarpeetonta. Ei oltu kuitenkaan tarkkaan sovittu miten kohtaukset toteutetaan. Sit kun tulin sinä päivänä kuvauksiin niin ohjaaja oli muuttanut mieltään ja halusikin näyttää seksiä. Mä yritin vielä keskustella siitä, mut ohjaaja oli jo tehnyt sen päätöksen. Ja sit mä suostuin siihen, mut mulla oli tosi paha olo koko sen päivän. Ajattelin kuitenkin, et se oli ohjaajan päätös ja luotin sen visioihin koko ajan, joten mulla oli sellanen olo, et en voi ruveta nyt kyseenalaistamaan sitä. Et jos mä olisin kieltäytynyt ni sit mä olisin vieny pohjaa siltä meidän yhteistyöltä. Et mihin mä sit luotan, jos mä en voi luottaa ohjaajaan? Nyt kun mä jälkeenpäin ajattelen ni mun olis pitäny siinä tilanteessa ottaa aikaa sille vaikka tunti että jutellaan asia kunnolla läpi. Mut sitä haluaa usein olla vaan se reipas näyttelijä.”
– näyttelijä, nainen

(Kotkaniemi 2020: Selvitystyö intiimikohtausten tekemisestä kameratyöskentelyssä. Suomen elokuvasäätiö, Helsinki 2020: )

  • Pohdi katkelmaa apunasi käyttäen, miksi on erityisen tärkeää, että alastonkohtausten pelisäännöistä ja toteutuksesta sovitaan näyttelijän ja ohjaajan välillä hyvissä ajoin etukäteen? Miten näyttelijöiden kokemuksien kaltaisia hankalia ja ikävän tuntuisia tilanteita voitaisiin ennaltaehkäistä?
     
  • Tutustu lopuksi vielä Ylen artikkeliin, jossa läheisyyskoreografi Pia Rickman kertoo työstään elokuvien seksi- ja alastonkohtausten parissa: Mitä läheisyyskoreografin työhön kuuluu elokuvatuotannossa? Miksi läheisyyskoreografien käyttö on lisääntynyt viime vuosien aikana?