keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU
  • Muistelkaa millainen elokuvan lopussa kuultu kappale oli ja pohtikaa yhdessä laulun sanoituksia. Mistä siinä laulettiin? Mitä kappaleessa tapahtui?

Musiikkilajeja

Hevisaurukset soittavat heviä. On olemassa myös popmusiikkia, räppiä, klassista musiikkia ja rockia. Keksitkö itse vielä lisää eri musiikkilajeja? Keskustelkaa yhdessä, minkälaista musiikkia ryhmässänne kuunnellaan. Listatkaa kuuntelemanne bändit ja laulajat pylväsdiagrammiin. Mitä bändiä ryhmässänne kuunnellaan eniten?

Esimerkki pylväsdiagrammista:

Loitsut

Noita auttaa ja suojelee Hevisauruksia, jotka joutuvat muuttamaan tutusta ja turvallisesta luolasta pois. Noidalla on erilaisia loitsuja ja taikasanoja jokaiseen tarkoitukseen kuten ruoan taikomiseen, Hevisauruksien suojeluun tai paikkojen korjaamiseen. Loitsut ovat laulettuja tai lausuttuja loruja, joilla pyritään vaikuttamaan toiseen ihmiseen, asiaan tai tapahtumaan. Tunnetuimpia loitsuja ja taikasanoja ovat simsalabim ja abrakadabra.

  • Pohdi, minkä asian tai tapahtuman olisit halunnut muuttaa elokuvassa? Minkä asian olisit halunnut muuttaa jo elokuvan aikana? Valitse elokuvasta sopiva kohtaus ja keksi siihen sopiva loitsu tai taikasana. Kirjoita loru tai taikasana ylös. Kertokaa toisillenne minkälaisia loruja ja taikasanoja keksitte.

Elokuvan soittimet

Jokaisella Hevisauruksella on oma soittimensa, jota hän soittaa bändissä. Muistatko mitä soittimia Herra Hevisaurus, Riffi Raffi, Muffi Puffi, Komppi Momppi ja Milli Pilli soittavat? Kuka heistä on bändin lauluja? Muistatko mitä muita soittimia elokuvassa näit?

Animal Orchestra

Ladatkaa tableteille maksuton Animal Orchestra -musiikkipeli. Peliä suositellaan esikouluikäisille, mutta peli soveltuu hyvin myös 1.-2.-luokkalaisille. Animal Orchestra -peliä voidaan pelata omalta tabletilta tai vaihtoehtoisesti näyttää projektorilla, jolloin kaikki pelaavat samaa peliä. Pelissä yritetään tunnistaa äänten ja soittimien nimien perusteella oikeita soittimia. Peli on englanninkielinen, joten opettaja voi kertoa nimet suomeksi yhdessä pelatessa. Peli soveltuu myös englanninkielen harjoitteluun.

Yhdistä soitin ja ryhmä

Lajittele alla olevat soittimet puhallinsoittimiin, lyömäsoittimiin, kielisoittimiin, kosketinsoittimiin sekä jousisoittimiin. Tutkivaa myös yhdessä internetistä, miltä soittimet näyttävät ja kuulostavat.

  • harmonikka
  • huilu
  • triangeli
  • torvi
  • ksylofoni
  • kitara
  • trumpetti
  • kantele
  • piano
  • saksofoni
  • urut
  • viulu
  • rummut
  • sello

Äänimaisemat

  • Käykää yhdessä läpi, mitä tarkoittaa tapahtumapaikka. Pohtikaa, missä eri paikoissa Toni ja Suvi seikkailivat ja minne Hevisaurukset matkasivat sekä missä kaikkialla elokuvan tapahtumat tapahtuivat?
     
  • Suunnitelkaa äänimaisema Tonin kotiin. Miltä Tonin kodissa näyttää, kun hänen vanhempansa ovat kotona? Miltä siellä saattaisi tuoksua? Miltä siellä tuntuu? Minkälaisilla äänillä Tonin kotia voisi kuvata? Listatkaa sopivia sanoja ylös kaikkien nähtäväksi. Valitkaa sopivat soittimet ja jakakaa ne ryhmälle. Kokeilkaa, minkälaisen äänimaiseman saatte aikaiseksi.
     
  • Suunnitelkaa sitten äänimaisema Tonin kotiin, kun Hevisaurukset ovat siellä. Miltä Tonin kodissa näyttää, kun Hevisaurukset ovat kotona? Miltä siellä saattaisi tuoksua? Miltä siellä tuntuu? Minkälaisilla äänillä Tonin kotia voisi kuvata, kun Hevisaurukset ovat siellä? Listatkaa sopivia sanoja ylös kaikkien nähtäväksi. Valitkaa sopivat soittimet ja jakakaa ne ryhmälle. Kokeilkaa, minkälaisen äänimaiseman saatte aikaiseksi.

    Lopuksi vertailkaa kahta tekemäänne äänimaisemaa, miltä tuntui ensimmäisen ja toisen äänimaiseman tekeminen?

Rytmiharjoitukset

Opettaja taputtaa aluksi erilaisia rytmejä, jotka muut toistavat perässä. Oppilaat voivat taputtaa käsillä tai napsuttaa sormilla, taputtaa vatsaan tai tömistää jalalla. Kokeilkaa ensin perusrytmejä, kuten

  • taa, taa, taa, taa
  • ti, ti, taa, ti, ti, taa
  • ti, ti, ti, ti, ti, ti, ti, ti
  • ti, ti, tauko, ti, ti

Haastetta voi lisätä yhdistelemällä eri rytmejä ja taukoja keskenään.

  • taa, ti, ti, tauko, ti, ti

Tämän jälkeen valitaan vuorollaan oppilas näyttämään itse keksimänsä rytmi muille. Muut toistavat perässä.