Auteur elokuvassa
Käsite auteur, ranskaksi 'tekijä', syntyi 1950-luvulla Ranskassa, lanseeraajanaan elokuvateoreetikko ja -kriitikko Andre Bazin. Hän, kuten myös sodan jälkeen aikuisuuteen kasvaneet uuden aallon ohjaajat Fracois Truffaut, Claude Chabrol, Eric Rohmer ja Jean-Luc Godard eivät olleet nähneet sodan aikana silloin tuotettuja amerikkalaisia elokuvia, koska niitä ei näytetty natsi-Saksan valloittamassa Ranskassa. Sodan jälkeen elokuvat tuotiin nopeasti Ranskaan ja paikallisilla oli mahdollisuus nähdä sarjoja elokuvia samoilta ohjaajilta. Bazin ja kumppanit kiinnostuivat siihen asti väheksyttyjen lajityyppielokuvien, kuten lännenelokuvien, trillerien ja komedioiden tekijöistä. Bazin ja kumppanit alkoivat kirjoittaa Cahiers du Cinema -lehteen näiden ohjaajien elokuvissa toistuvista tyylillisistä ratkaisuista ja ohjaajille ominaisesta tematiikasta ja nostivat esille sellaisia ohjaajia kuin John Ford ja Howard Hawks. Hitchcockin itsensä Bazin tapasi 1954 tämän kuvatessa Ranskan Rivieralla Varkaitten paratiisia. Bazin itse piti Hitchcockia enemmän taitavana tarinankertojana kuin varsinaisena auteurina, mutta nuoremmat ranskalaisohjaajat innostuivat Hitchcockista ja kohottivat tämän auteur-asemaan, onhan Hitchcockin elokuvissa paljon elokuvasta toiseen toistuvia elementtejä, kuten voimakas elokuvatyylillä toteutettu jännityksen huipentuminen, päähenkilöiden joutuminen epäillyiksi, mieleenpainuva musiikki ja elokuvasta toiseen toistuvat viileän vaaleat pääosanäyttelijättäret.
Bazinin mukaan kaikki elokuvaohjaajat eivät ole auteureja, jos he toteuttavat elokuvan teknisesti hyvin mutta vailla omanlaistaan, elokuvasta toiseen jatkuvaa omaa tyyliä tai tematiikkaa.
Hitchcockin auteurismia korostaa hänelle ominainen tapa vilahtaa omissa elokuvissaan cameona extra-roolissa, mutta hyvin tunnistettavana pyylevässä profiilissaan, jonka avulla myös hänen juontamansa TV-sarja Hitchcock esittää brändättiin.
Tehtäviä
1. Katso joku Hitchcockin elokuva. Huomaatko Hitchcockin vilahtavan taustalla? Tuleeko mieleesi muita ohjaajia, jotka ovat näyttäytyneet omassa elokuvassaan tai muiden ohjaajien elokuvissa ”omana itsenään” eli cameoroolissa? Hitchcock on kenties elokuvahistorian hahmoltaan tunnetuin ohjaaja. Onko olemassa muita kaikkien tuntemia elokuvaohjaajapersoonia? Mikä heidän julkisuuspersoonassaan on kiinnostavaa?
2. Kuka nykyelokuvaohjaaja on auteur siinä mielessä, että hänen elokuvissaan on jatkuvia samanlaisia kuvaustyylejä, kuvallisia motiiveja, samojen vakionäyttelijöiden käyttöä ja temaattisia tai aihepiirillisesti jatkuvia tarinoita? Mitä visuaalisia, teemallisia ja muita toistuvia elementtejä hänen elokuvissaan on? Tehkää pareittain tai pienryhmissä taulukko, johon listaatte kaikki näkemänne saman ohjaajan elokuvat ja mietitte niitä yhdistäviä tyylejä ja tematiikkoja.