Elokuvasta
'In the Darkroom' kertoo Carlosin tarinan tämän perheen – entisen vaimon ja tyttären -näkökulmasta. Elokuva jakautuu kahteen osaan. Alkuosa on omistettu entisen vaimon Magdalenan tarinalle, ja toinen puoli tyttärelle, Rosalle.
- Elokuva viittaa useasti Koppin ammattiin valokuvajaana, ja aloitusjaksossa Kopp kehitttää valokuvapimiössä kuvia Carlosista ja tyttärestään. Myös Magdalenan haastattelut on tehty pimiössä, johon myös elokuvan nimi viittaa. Mille valokuvauspimiö on vertauskuva tässä elokuvassa?
- Miten äidin ja tyttären osuudet on erotettu toisistaan visuaalisesti? Voit tutkia asiaa miettimällä missä tilanteissa heitä on kuvattu ja haastateltu. Kuka liikkuu, kuka on paikallaan? Ovatko he yksin vai ihmisten seurassa? Mitä näillä valinnoilla kerrotaan?
Haastattelujaksoissa Magdalena Kopp näyttää katsovan suoraan yleisöön. Tämä on ohjaajan valinta. "Kuvatessamme haastattelun Magdalenan kanssa käytimme »Interotronia«, tekniikka jonka kehitti alunperin elokuvaohjaaja Errol Morris. Kyseessä on yksinkertainen keksintö, jossa teleprompteri, joita uutistenlukijat käyttävät, laitetaan kameran linssin eteen. Teleprompteriin heijastetaan ohjaajan kuva. Magdalena katsoo siis haastettelun aikana ohjaajan videokuvaa ja samalla suoraan kameran linssiin. Tämä järjestely mahdollistaa suoran yhteyden yleisön kanssa. Halusin hänen puhuvan yleisölle, ja luoda vaikutelman siitä että hän ripittäytyy, on kuulustelussa tai oikeusistunnossa", elokuvan ohjaaja Nadim Schirman kertoo.
- Elokuvassa kerrotaan paljon menneisyyteen sijoittuvista, usean vuosikymmenen aikana tapahtuneista asioista. Millaisia keinoja elokuvassa on käytetty menneiden tapahtumien kertomiseen?
Elokuvan tarina käsittää jopa neljä eri vuosikymmentä. Nadim Schirman halusi että elokuvassa näkyisivät eri aikakausien visuaaliset tyylit ja formaatit. Jokaisella aikakaudella on siis oma ilmeensä. Rosan osuudet on kuvattu 16mm filmille, jotta ne liittyisivät 1970- ja 1980-luvun tapahtumiin. Magdalenan haastattelut kuvattiin teatraaliseen, dramaattiseen tyyliin, kuten saksalaiset ohjaajat tekivät 1970- ja 1980-luvuilla. Kotivideot kuvattiin vielä 1970-luvulla 8mm filmille, kun taas 1980-luvulla siirryttiin hi-8 videoon.
Rosan tarina liittyy etsimiseen ja epävarmuuteen siitä kehen uskoa. Hän on yksin tehtävänsä kanssa: hänet nähdään vanhempiensa seurassa vain lapsuuden valokuvissa. Aikuisuuden kynnyksellä hän joutuu päättämään mitä arvoja ja totuuksia omaksua vanhemmiltaan, mitä hylätä.
- Millainen on Rosan suhde isäänsä? Miten Rosan näkemys isästä kehittyy elokuvan aikana? Voiko 'tavallisemmasta' perheestä tuleva nuori samaistua Rosan asemaan?