Autenttisuus ja neorealismi
Uusi vuosikymmen toi uudet haasteet Ingridin työhön ja elämään. 1950-luvulla valmistui Roberto Rossellinin Stromboli, jossa Ingrid näytteli Karenin roolin. Suhde Rosselliniin aiheutti skandaalin ja johti Ingridin lopulliseen lähtöön Hollywoodista. Ingrid vetosi alun perin Hollywoodiin juuri viattomana, meikittömänä ikään kuin luonnon lapsena. Elokuvassa Pyhän Marian kellot (1945) hän esitti nunnan roolia ja elokuvassa Orleansin neitsyt (1948) neitsytpyhimystä. Suhde Rosselliniin tuhosi kuvan Ingridistä neitseellisenä ja puhtoisena tähtenä.
-
Mitä näytteleminen Rossellinin elokuvissa merkitsi Ingridin urakehityksen kannalta?
-
Ota selvää Italian neorealismin pääpiirteistä ja näyttelijäsuorituksesta neorealistisissa elokuvissa esimerkiksi Peter Bondanellan kirjan Italialainen elokuva neorealismista nykypäivään (1993) avulla.
-
Roberto Rossellinia voidaan pitää italialaisen neorealismin luojana Vittorio de Sican ja Luchino Viscontin ohella. Heidän elokuvissaan neorealismin pääpiirteet saivat elokuvalliset ruumiillistumat: autenttisuuden tavoittelu ja elokuvien yhteiskunnallinen kantaaottavuus. Ota selvää Rossellinin elokuvista Rooma – avoin kaupunki vuodelta 1945 ja Paisa 1946. Mikä tekee elokuvista neorealistisia elokuvia?
-
Mitä haasteita näytteleminen neorealistisissa elokuvissa antoi Ingridille?
-
Mitä neorealistisia piirteitä löydät elokuvasta Stromboli? Mitä dokumentti kertoo Strombolin kuvauksista ja roolivalinnoista?
- Strombolin lisäksi Ingrid näytteli Rossellinin elokuvissa Europa '51 (1952), Matka Italiaan (1954), Orleansin neitsyt (1954) ja Uskottomuus (1954).
-
Mitä dokumentti kertoo Bergmanin ja Rossellinin yhteistyöstä?
-
Mieti vielä elokuvan loppua. Vaikka elokuva onkin kollaasinomainen kokoelma eri kuva- ja äänimateriaaleja, se etenee lineaarisesti Ingridin lapsuudesta kohti vanhuutta. Ota selvää Ingmar Bergmanin elokuvasta Syyssonaatti (1978). Mitä dokumentti kertoo Ingridin näyttelijäntyöstä tuossa elokuvassa? Miten Ingmar Bergmanin ohjaus erosi esimerkiksi neorealistisista elokuvista tai Ingridin aikaisemmista Hollywood-elokuvista ja näyttelijäntyöstä niissä? Entä mitä Liv Ullman, joka näytteli Ingridin esittämän pianistin tytärtä kyseisessä elokuvassa, kertoo Ingridistä elokuvassa Ingrid Bergman: Omin sanoin? Onko dokumentin lopussa jokin sulkeuma tai jokin tietty sanoma, jonka elokuva välittää?