Kuoleman kuvia
Elokuvan teemat ovat monitasoisia: Iriksen kokemaa surua ja etenkin vihaa käsitellään pelottomasti eri kanteilta. Läheisiään menettäneenä Iris pohtii paljon myös kuolemaa.
Elokuvassa kuvataan selvästi ja hyvin realistisesti lapsen tapaa käsitellä tapahtumia ja tunteitaan leikin kautta. Lapsen maailmassa totuus ja valhe saattavat helposti sekoittua. Toisaalta lapsi aistii tavattoman hyvin myös sosiaalisia ristiriitoja, vaikkei vielä ymmärtäisikään niiden syitä.
"Iris on saanut ikärajan K-7, sillä elokuvassa käsitellään melko synkkiäkin teemoja. Surrealistiset fantasiajaksot ovat jopa vähän pelottavia. Kestävä lastenkulttuuri käsittelee elämän tärkeimpiä asioita, myös kuolemaa. Klassiset sadut ovat hyvä osoitus siitä. Lapsia halutaan suojella väärällä tavalla, jos heitä estetään käsittelemästä näitä asioita taiteen keinoin. Iris kertoo pikkutytön raivosta äitiään kohtaan. Kuoleman tematiikka on melko vahvasti läsnä. Iris on niin loukkaantunut äidilleen, että väittää tämän olevan kuollut. Fantasiajaksoissa meitä inspiroi Arnold Böcklinin tunnettu maalaus Kuoleman saari." Kertoo elokuvan ohjaaja Ulrika Bengts.
Lähde
1. Elokuvassa kerrotaan kuolemasta ja kuvataan kuolemaa monin eri tavoin. Muistelkaa miten.
2. Millaisia kummitusjuttuja ja pelottavia tarinoita olette kuulleet? MIllaisissa tilanteissa kummitustarinoita kerrotaan?
3. Iris näkee toistuvasti unia kivikkoisesta ja karusta saaresta, jolle lapsenmurhaajaäidit ja näiden pienokaiset joutuvat. Sveitsiläisen symbolistin Arnold Böcklinin teos Kuoleman saari on ollut esikuvana Iriksen painajaisten saarelle. Unenomaiset saarikuvat poikkeavat kuvaustavaltaan elokuvan muusta kuvakerronnasta.
Millä eri tavoin elokuvan tekijät ovat tavoitelleet unenomaisuutta ja painajaismaisuutta? Miltä elokuvan unikuvia tuntui katsella? Millaisia tunteita ne teissä herättivät? Mitkä asiat synnyttivät kuviin painajaismaisen tunnelman?
4. Oletteko nähneet painajaisia? Millainen olo painajaisten jälkeen on? Mistä painajaiset johtuvat?
5. Elokuvan sisältämiä erilaisia tarinoita kuolemasta voi tarkastella myös eri genrejen eli lajityypien näkökulmasta.
Mitä trillerille tyypillistä Selman tuomassa lehtiuutisessa löydätte? Entä mikä genre kuvaisi mielestänne hyvin salaperäistä ja peloittavaa Kuoleman saarta, entä päätä raapivaa kättä?
Mille genrelle ovat tyypillistä ne kerronnan keinot, joilla mopsikoiran kuolema sekä tuhkan juhlallinen, mutta epäonninen lasku mereen elokuvassa kerrotaan?
6. Tarkastelkaa tunnettuja suomalaisia teoksia, kuten Hugo Simbergin Kuoleman puutarha ja Albert Edelfeltin Lapsen ruumissaatto. Miten teokset eroavat toisistaan? MIllainen tunnelma niissä on? MIllaisia tarinoita ne kertovat kuolemasta? Valitkaa teoksista toinen ja kirjoittakaa siitä.
7. Ennen sanaa kuolema haluttiin välttää, koska sanan ääneen lausumisen uskottiin kutsuvan kuoleman paikalle. Samanlainen sana oli karhu, jolle keksittiin useita eri nimityksiä, jotta karhun vierailuilta vältyttäisiin. Erilaisia kiertoilmaisuja käytetään vielä nykyäänkin lieventämään epämiellyttäviä asioita. Kuolema on hyvin tunnelatautunut sana, ja siksi sille on useita erilaisia kiertoilmaisuja.
Millaisia nimityksiä tai kiertoilmaisuja kuolemalle ja kuolemiselle tiedätte? Miksi kuolemalle on keksitty myös humoristisia kiertoilmauksia?