Animaatiotekniikka: stop-motion
Isle of Dogsia on mainostettu tähän asti pisimpänä stop-motion-tekniikalla tehtynä animaationa. Stop-motionissa hahmot, tässä elokuvassa koirat ja ihmiset, luodaan kolmiulotteisina nukkeina ja niitä liikutellaan hitusen, otetaan kameralla kuva, liikutetaan taas hieman ja otetaan uusi kuva. Näistä yksittäisistä kuvista muodostuu nukkeanimaation liikkeen tuntu. Joskus tarvitaan erilaisia kasvoja, kasvonosia, vaihdettavia käsiä ja niin edelleen, jotta hahmon eri ilmeet ja suunliikkeet saadaan tehtyä. Isle of Dogsin koirat ovat hyvin ilmeikkäitä, mutta koiramaisella tavalla. Ne piti kuitenkin saada epäkoiramaisesti puhumaan ja suun liikkeet oli sovitettava dialogiin. Isle of Dogs ei toki oli perinteiseen tyyliin täysin käsityötä, vaan kuvat on liitetty tietokoneella toisiinsa.
Tehtävä 1 (havainnollistaa stop-motion-animaation tuottamisen työläyttä)
Tehkää ryhmissä kännykällä tai padilla stopmotion-animaatiota kuvaamalla nukkea, esinettä tai luokkakaverianne tekemässä yhden liikkeen. Mitatkaa ensin liikkeen pituus sekunneissa, esimerkiksi käden heilautus. Jos animoitte vaikkapa niin sanotusti ”kakkosilla” eli käyttäen 12 kuvaa sekunnissa, kuten suurin osa Isle of Dogsista on kuvattu, teidän täytyy kuvata 12 eri valokuvaa liikkeen eri osista, jotta saadaan yksi sekunti valmista animaatiota.
Tehtävä 2
Verratkaa stop-motion-animaation ilmettä piirrosanimaatioon (esimerkiksi Ghibli-animaatiot, vaikka Prinsessa Kaguyan taru) ja CG-tietokoneanimaatioon (esim. Pixar-animaatiot tai Angry Birds –elokuva). Miten vaikutelma eroaa?