keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

Elokuvaohjaaja Pirjo Honkasalo on suomalainen kansainvälisesti tunnettu dokumenttielokuvien tekijä. Vuonna 2004 hänelle annettiin Aho & Soldan -elämäntyöpalkinto työstään ohjaaja-kuvaajana. Vuonna 2005 hänen aikaisempi dokumentti Melancholian 3 huonetta sai parhaan dokumentin ja musiikin Jussi palkinnot.

Pirjo Honkasalo teki ensimmäiset dokumenttinsa yhteistyössä dokumenttiohjaaja Pekka Lehdon kanssa. Honkasalon filmografiasta näkee, että hän on ollut mukana tekemässä monenlaista elokuvaa, monenlaisissa rooleissa:

Nykyisin hän on kuitenkin tunnettu myöhemmästä tuotannostaan, etenkin 1990-luvun alusta lähtien tekemistään dokumenteista. Ne ovat usein kuin kokonaistaideteoksia; musiikilla ja kauniilla kuvamateriaalila on niissä tärkeä rooli. Elokuvien tunnelma on hartaan syvällinen,.

Dokumenttiohjaajalla on elokuvansa henkilöihin erilainen suhde kuin fiktioelokuvassa. Dokumentissa kuvataan henkilöiden elämää sellaisenaan, ilman fiktiivisen tarinan ja roolihahmojen suomaa turvaverhoa. Tämä saattaa johtaa yllättäviin tilanteisiin ja kysymyksiin siitä, mihin asti ohjaajan vastuu yltää.  Honkasalon edellinen elokuva Melancholian kolme huonetta (2004) kuvasi muun muassa Groznyissä toiminutta orpokotia. Kun Liettuan turvallisuuspoliisi yllättäen pidätti toimintaa pyörittäneet kasvattivanhemmat, he hakivat turvapaikkaa Suomesta ja Honkasalo joutui ottamaan kantaa heidän tilanteeseensa.

a) Tarina joka muodostuu lopputuloksesta, ei käsikirjoituksesta

Honkasalon tapa tehdä dokumenttia on löytää kuvatusta materiaalista tarina jälkikäteen. Käsikirjoittaminen ei siis dokumentissa tarkoita sitä, että kuvattavista tilanteista yritettäisiin saada ennalta määritellyn mukaisia. Honkasalo ei esitä suoria kysymyksiä henkilöille, vaan seuraa heitä erilaisissa tilanteissa. Ohjaajan tehtäväksi jää huomata, miten kameran tallentamat kohtaukset. Miettikää miten tämä työskentelytapa on toiminut elokuvan Ito kohdalla?

b) Pohtikaa dokumentin ja fiktiivisen elokuvan eroja. Tehkää samasta aiheesta kaksi käsikirjoitusta, toinen fiktiiviseen muotoon puettuna ja toinen dokumenttina.

 

Lähteet ja lisätietoa

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pirjo_Honkasalo

http://www.elonet.fi/name/he25h2/

Leena Virtasen arvostelu elokuvasta, 11.11.2010

Pirjo Honkasalon haastattelu Voima-lehden numerossa 09/2010