Kalevala taiteen innoittajana
Kalevala on runsaudensarvi ja aarreaitta, joka on tarjonnut loputtomasti aiheita taiteelle, tieteelle ja populaarikulttuurille. Kansalliseepoksemme on sanottu olevan myyttien, tarinoiden ja loitsujen aarteisto, jonka tutkiminen on suomalaisen kulttuurin ydintä. Kalevalan myyttien mystinen maailma on innoittanut taiteentekijöitäkin mitä mielikuvituksellisimpiin tulkintoihin, joista Jadesoturi on varmasti yksi näyttävimmistä ja kekseliäimmistä.
- Jadesoturin ohjaaja Antti-Jussi Annila kuvaa Kalevalaa elokuvantekijän käyttämättömäksi aarrearkuksi, joka tarjoaa erityisesti fantasiaelokuvalle paljon inspiraatiota. Kalevalaa on ennen Jadesoturiakin sovitettu liikkuvan kuvan muotoon. Luetelkaa aikaisempia Kalevala-filmatisointeja ja muita populaarikulttuurisovituksia jotka ovat saaneet innoituksensa Kalevalasta. Verratkaa niitä tähän kun fu -versioon. (Visuaalista hahmoa Kalevalalle on etsitty mm. TV-sarjassa Rauta-aika (1982) ja draamadokumentissa Pre Kalevala (1997), animaatioksikin Kalevala on käännetty. Uusia tuulia Kalevala-kuvitukseen ovat tuoneet myös Don Rosa Aku Ankka-tarinassaan Sammon salaisuus (1999) sekä Mauri Kunnas Koirien Kalevalassa vuonna 1992).
- Elokuvan ohjaaja on sanonut, että Kalevalaa käsitellessä on oltava varovainen, sillä ihmisillä on hyvin vahva näkemys sen tarinoista. Mikä on mielestänne ”oikea” tapa kuvata Kalevalaa? Onko Kalevalan uudelleen tulkinnoille ylipäätään vielä tarvetta?
- Mikä on kekseliäin Kalevala-sovitus tai erikoisin paikka, jossa olette törmänneet Kalevalaan? Mainoksessa, sarjakuvassa vai ehkä jossain muualla? Esitelkää muille omasta mielestänne erikoisin esimerkki. Esitelkää myös oma ideanne Kalevalan hyödyntämisestä jossain aivan uudessa yhteydessä.
- Muodostakaa ryhmiä, joista jokainen valitsee jonkin seuraavista Kalevalan tarinoista. Tutustukaa valitsemaanne tarinaan tarkemmin. Suunnitelkaa sitten kohtauksen filmatisointi. Suunnitelkaa miljöö, lavasteet, puvustus, dialogi jne. voitte vaikka piirtää, kirjoittaa tai näytellä kohtauksen. Voitte sijoittaa tarinan haluamaanne aikaan tai paikkaan, pääasia on että pohditte kohtauksen sisältöä ja teette oman Kalevala-sovituksenne.(Kalevalan sisältökuvaus ja runot löytyvät esimerkiksi täältä).
- Aino Joukahaisen vanhalle Väinämöiselle vaimoksi lupaama Aino hukuttautuu.(Kalevalassa runo 4)
- Karhunpeijaiset Pohjolan emäntä lähettää karhun Kalevalan karjan kimppuun. Väinämöinen kaataakarhun. Vietetään karhunpeijaisjuhlat. (Runo 46)
- Pohjolan häät Ilmarinen saa vaimokseen Pohjolan emännän tyttären selvittyään yliluonnollisista työkokeista. Vieraita kestitään ja Väinämöinen viihdyttää hääväkeä laulullaan. (runo 21)
- Väinämöisen Tuonelan matka Väinämöinen ryhtyy rakentamaan venettä ja käy tuloksetta Tuonelassa pyytämässä veneen veistoon tarvittavia sanoja.(Runo 16)
- Sammon ryöstö Sampo ryöstetään Väinämöisen nukutettua Pohjolan väen soitollaan. Louhi lähtee ryöstäjien perään ja taistelun tiimellyksessä rikkoutunut Sampo putoaa mereen. (Runo 43)
- Tutustukaa Kalevalan henkilöihin esimerkiksi täällä tai täällä. Muodostakaa pienempiä ryhmiä, joissa jokaiselle annetaan yksi Kalevalan hahmo tarkempaa tutustumista varten. Luokaa ryhmissä tilanne, jossa Kalevalan henkilö on päätynyt nykypäivän TV-ohjelmaan haastateltavaksi, yksi toimii haastattelijana ja muut studioyleisönä. Jokainen toimii oman hahmonsa roolissa vuorollaan.
© Koulukino 2024