keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

Elokuvat eivät ole yhteiskunnasta irrallisia tuotteita, vaan kiinnittyvät siihen monin tavoin. Elokuva heijastaa yhteiskunnan tapahtumia. Lisäksi elokuva käy yleisön kanssa aktiivista vuoropuhelua tarjoamalla näkökulmia menneisiin ja ajankohtaisiin asioihin. Osassa elokuvista on selkeä poliittinen tai yhteiskunnallinen kannanotto.

  • Mikä on mielestäsi Jättiläisen yhteiskunnallinen sanoma? Mihin asioihin elokuva ottaa kantaa? Millaisia poliittisia ulottuvuuksia löydät?
     
  • Onko Jättiläinen yhteiskunnallisen keskustelun kannalta tarpeellinen elokuva?

Jättiläisen tekijät ovat määritelleet elokuvansa poliittiseksi trilleriksi. Poliittinen trilleri sijoittuu vallan kulisseihin ja esittää tapahtumat trillerille tyypillisen jännityksen avulla. Päättäjien valtapelit, salaliitot, korruptio, terrorismi ja sota ovat lajityypille ominaisia teemoja. Maailmankuva on monesti pessimistinen. Usein keskeisessä roolissa on ns. tavallinen ihminen, joka nousee henkilökohtaisten uhrausten uhallakin vastustamaan massiivisten koneistojen kyseenalaista toimintaa. Yhteiskunnallinen sanoma saattaa jäädä taka-alalle tähtinäyttelijävetoisissa toimintaelokuvissa.

Genre linkittyy vahvasti ajankohtaisiin tositapahtumiin. Esimerkiksi amerikkalaisessa elokuvassa lajityypille merkittävää kasvun aikaa oli 1960-luvun alku, kylmän sodan hyinen vaihe, jolloin Kuuban ohjuskriisi ja Berliinin muurin rakentaminen olivat ajankohtaisia. Vähitellen, mm. presidentti John F. Kennedyn vuoden 1963 salamurhan myötä, painopiste sai uusia muotoja. Uhka ei tullutkaan enää vain ulkoa ja myös valtakoneistoa ruostuttava korruptio hiipi elokuviin. Journalistit tekivät ratkaisevaa työtä Richard Nixonin Watergate-skandaalissa 1970-luvun alussa, ja tuolloin poliittisten trillerienkin keskiössä oli usein salakähmäisyyksiä paljastava toimittaja. Vuoden 2001 New Yorkin 9/11-iskujen jäljet näkyvät myös nykyelokuvissa.

  • Miten Jättiläinen täyttää poliittisen trillerin ominaisuudet?
     
  • Pekko Pesonen kertoo saaneensa innoitusta käsikirjoitukseen sarjoista House of Cards ja Vallan linnake. Oletko katsonut näitä tai muita poliittista valtapeliä kuvaavia draamasarjoja tai elokuvia? Vertaa niitä Jättiläiseen: mitä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia löydät? Muistatko muita poliittisia kotimaisia draamoja tai teatteriesityksiä? Netistä löytyy runsaasti listauksia suomeksi ja englanniksi.
     
  • Jännityksen mestariksi kutsuttu ohjaaja Alfred Hitchcock (1899–1980) on korostanut jännityksen pitävän yllä yleisön kiinnostusta huomattavasti paremmin kuin yllätyksen. Onnistutaanko Jättiläisessä pitämään yllä jännitettä, kun suuret linjat ovat Talvivaaran tapahtumia seuranneen katsojan tiedossa? Millaisin keinoin jännitystä rakennetaan?
     
  • Elokuvan avauksessa nähdään ilmasta käsin runsasta havumetsää, joka katkeaa valtavaan, käsikirjoittaja Pekko Pesosen mukaan Taru sormusten herrasta -tarinoiden Mordoria muistuttavaan kaivosalueeseen. Millaisen tunnelman kohtaus luo? Millaisia odotuksia se synnyttää?
     
  • Seuraa uutisia muutaman päivän ajan. Mistä Suomen uutisista ja poliittisista tapahtumista saisi poliittisen trillerin? Tee minikäsikirjoitus valitsemastasi aiheesta.