Juice elämäkertaelokuvana
Lue elokuvan tuottajan, ohjaajan ja käsikirjoittajan kuvaukset elokuvasta ja sen tekemisestä (lähde: Juice-elokuvan media-info).
Miten elokuvantekijät kuvausten perusteella lähestyivät aihetta? Oletko nähnyt muita muusikoista tehtyjä elämäkertaelokuvia? Onko elokuva mielestäsi tyypillinen muusikkoelämäkerta? Mikä elokuvassa on mielestäsi muusikkoelämäkertaelokuvalle tyypillistä, mikä epätyypillistä? Saako elokuvantekijä poiketa todellisuudesta?
Tuottaja Marko Talli
Juice-elokuva on konstailematon ja helposti ymmärrettävä henkilökuva laajalle yleisölle, joka ei nojaa pelkästään nostalgiaan vaan koskettaa, naurattaa, itkettää ja tyydyttää autenttisuudellaan myös Juice-fanit sekä vahvalla kerronnallaan kunnianhimoisen elokuvan ystävät. Elokuva ei kata luonnollisestikaan kuudella vuosikymmenellä eläneen Juicen koko elämää. Elokuva kertoo tarinan lahjakkaasta, rikkinäisestä taiteilijasta, joka etsii eheyttä ja onnellisuutta ihmissuhteiden ja taiteensa kautta. Juicen musiikki on luonnollisesti yhtenä kertovana elementtinä alusta loppuun. Valitsin elokuvan keskeisiksi taiteellisiksi vastuullisiksi nuoremman polven tekijöitä, joilla on riittävästi etäisyyttä kohteeseen, jotta tulkintaan saadaan tuoreutta. Käsikirjoittaja Antti Heikki Pesonen ja ohjaaja Teppo Airaksinen ovat ikäluokkansa lahjakkaimpia. Ennen heitä kiinnitin elokuvaan Juiceksi valovoimaisen Riku Niemisen. Hän oli alusta asti rooliin itsestäänselvyys. Musiikista vastaa Anssi Tikanmäki, joka teki legendaarisen uran Juicen menestyksekkäimmän yhtyeen Grand Slamin musiikillisena johtohahmona. Elokuvaprojekti käynnistyi syksyllä 2014. Samoihin aikoihin julkaistu Antti Heikkisen Risainen elämä osoitti edesmenneen taiteilijan kiinnostavan kansaa edelleen. Kirja myi yli 45.000 kappaletta. Kirja on ollut tärkeä tuki myös tälle hankkeelle, sillä olemme tehneet Antti Heikkisen kanssa tiivistä yhteistyötä. Kansa tuntee Juicen ikivihreät laulut ja muistaa miehenä, jolle kuppi maistui, mutta he eivät tiedä, miksi hän oli niin ristiriitaisen kiehtova henkilö. Emme mekään täydellä varmuudella, mutta annamme tällä elokuvalla siitä oman näkemyksemme.
Ohjaaja Teppo Airaksinen
Juice Leskinen. Ikoni. Suomirokin pioneeri, kuningas ja legenda. On vähän raskas ajatus tehdä elokuva tällaisesta legendasta. Ohjaajana projektiin lähtee ikään kuin takamatkalta. Jokaisella on valmis ennakkokäsityksensä siitä millainen juuri tämän elokuvan pitäisi olla tai millainen se tulee olemaan. Luin kaikki Juicesta kirjoitetut kirjat ja katsoin Juicen esiintymiset sekä haastattelut videolta. Mitä enemmän Juicesta luin ja mitä enemmän videoita katsoin, sitä suuremmaksi kävi Juicen legenda pääni sisällä. Päätimme kuitenkin rock-legendojen sijaan kerto tarinan, jossa poika tapaa tytön. Pojasta tulee sitten se Juice Leskinen, jonka musiikin tuntee lähes koko Suomi ja jota kutsutaan suomirokin legendaksi. Se olisi kuitenkin sivuseikka ja tärkeää olisi kaikki muu. Se mitä tapahtuu ihmisten välillä. Osaammeko olla hyviä puolisoita tai vanhempia? Miten meistä tulee sellaisia kuin olemme? Elokuva ei mielestäni ihaile tai kunnioita kohteitaan, eikä toisaalta pidä heitä vastenmielisinäkään. Siihen olen ohjaajana erittäin tyytyväinen.
Käsikirjoittaja Antti-Heikki Pesonen
Juice Leskisen mukaan hänellä oli neljä aihetta, joita hän käsitteli: ihminen, ihminen ja toinen ihminen, ihminen ja yhteiskunta sekä ihminen ja uskonto. Meillä on yksi, johon sisältyy monta: Ihminen nimeltä Juice Leskinen. Hän oli sitä, mitä ihmiset tapaavat olemaan: hellä mutta mahdoton. Rakastava, mutta kusipäinen. Luova, mutta muutosta omassa itsessään vastustava. Tahallaan härnäävä, mutta pelokkaan herkkä. Älykäs, mutta sokea itselleen. Lyhyesti sanottuna lihaksi ja vereksi muuttunut ristiriita, eli ihminen. Elokuvassamme kyse ei siis ole suurmies Juice Leskisestä vaan Pauli Matti Juhani ”Juice” Leskisestä, jota Jussiksikin kutsuttiin. Hänen lahjakkuutensa ja saavutuksensa ovat korkeintaan sivujuoni, sillä ytimeltään elokuva on erään avioliiton tarina, jossa toinen puolisoista sattuu olemaan Juice Leskinen. Ihminen ja toinen ihminen. Draaman lakien takia näitä ihmisiä ja toisia ihmisiä on yhdistelty ja muokattu. Kertomus pohjautuu kuitenkin aina johonkin totuuteen tai faktaan, silloin kun se on mahdollista. Toisin sanoen, kaikki tässä tapahtunut on totta, paitsi se mikä ei ole.
Lue elämäkertaelokuvista lisää täältä