keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

Taustaa

Kirjassaan Matti Ijäksen elokuvat, Lauri Timonen pohtii Ijäksen ajan elokuvia ja kirjoittaa siitä seuraavanlaisia ajatuksia: “Sukupolveltaan Ijäs kuuluu siihen samaan 80-luvun alussa uransa käynnistäneeseen ohjaajien ryhmään kuin Aki ja Mika Kaurismäki, Janne Kuusi, Jaakko Pyhälä, Olli Soinio ja Lauri Törhönen… 80-luku hahmottuu, ainakin historiallisen katsannon jälkiviisaudella ja jonkin verran 90-luvun alkuvuosiin saakka kurkottaen, suomalaisen elokuvan viimeiseksi laadullisesti yhtenäiseksi kultakaudeksi, vaikka joukkoon mahtui myös koko joukko populismin rönsyjä. Monenkirjavaa ja taiteellisesti kunnianhimoista tekijäjoukkoa yhdistävinä piirteinä voidaan mainita esimerkiksi ennakkoluulottomuus, uhkarohkeus, idearikkaus, kokeilunhalu ja intomielisyys, jotka ovat kaikki 2000-luvun suomalaisen elokuvan mittakaavalla perin harvinaisia hyveitä.”

Matti Ijäs on Suomessa Aki Kaurismäen ohella harvoja edelleen aktiivisia niin sanottuja auteur-ohjaajia; hän käsikirjoittaa ja ohjaa elokuvansa pääosin itse. Lisäksi auteur-statukseen kuuluu tekijän persoonallinen, valtavirran elokuvista poikkeava kerrontatyyli. Matti Ijäs ei Aki Kaurismäen tapaan ole opiskellut päivääkään elokuvakoulussa.

Matti Ijäs ilmaisee itse huolensa suomalaisen elokuvan nykytilasta: ”Mitä enemmän tuijotamme katsojalukuihin, sen vähemmän otamme riskejä. Elokuva- alalla ei saa harhailla heikoilla jäillä. Ikävä kyllä tämä periaate alkaa jo kouluvaiheessa, jossa iloinen kokeilu ja riskinotto katoaa liian aikaisin.“

Ijäksen ohjaajanuralta löytyy kaksi keskenään tasavahvaa foorumia: televisioelokuvat ja elokuvateatterielokuvat. Lisäksi Ijäs on tehnyt lyhytelokuvia ja dokumentteja, työskennellyt käsikirjottajana muiden projekteissa  ja ohjannut jaksoja Kotikatu-sarjaan. 70-luvulla tehdyt lasten ja nuorten ohjelmat muodostavat myös aivan oman kokonaisuutensa.

Matti Ijäksen tuotanto

  • Pohdi vaikuttaako elokuvakoulusta poisjäänti persoonallisemman, vapaamman ja paremman elokuvan syntyyn?
     
  • Tunnetko jotain muita Auteur-ohjaajia? Anna yksi esimerkki ja kerro mitkä asiat tekevät kyseisen ohjaajan elokuvista persoonallisia?
     
  • Miten katsojalukuihin tuijottaminen mielestäsi heijastuu muissa suomalaisissa 2000-luvun elokuvissa, vai heijastuuko se? Onko Ijäksen tuotanto sinulle ennestään tuttua? Jos on niin mitä erilaista puhtaasti tuotannolliselta kannalta tehdyissä elokuvissa on verrattuna Ijäksen elokuviin?