Elokuvan katsomisen jälkeen
Käykää aivan aluksi yhdessä läpi annetut ennakkotehtävät ja purkakaa vastaukset.
1. Ohjaaja Koivusalo on luonnehtinut elokuvaansa "kirkasotsaiseksi viihdeelokuvaksi". Määritelkää termin "kirkasotsainen" sisältö. Miettikää yhdessä,
mihin tekijä sillä elokuvassaan viittaa. Kirkasotsaisuuden voi määritellä vaikkapa viattomuuden ja idealismin yhdistelmäksi. Runoilija Aaro on kirkasotsainen omassa epäitsekkäässä vapauden ideologiassaan. Ylipäätään elokuvan tarinan idealistinen ja emotionaalinen läpinäkyvyys (=henkilöt osoittavat tunteensa avoimesti ja suoraan, eikä tarinan sympatioiden kohde, kärsivä Suomen kansa, jää missään vaiheessa epäselväksi) sekä selkeä jako hyviin ja pahoihin henkilöhahmoihin (luonnehtikaa eri henkilöhahmoja) on osa "viihteellistä kirkasotsaisuutta". Toisaalta kannattaa myös miettiä, voiko viihde koskaan olla täysin "viatonta", johon seuraavassa kysymyksessä puututaan tarkemmin.
2. Keskustelkaa viihteen olemuksesta; voiko se ylipäätään olla kirkasotsaista eli viatonta? Määritelkää Kaksipäisen kotkan varjossa -tarinan ideologiset painotukset. Mitä elokuva haluaa viihteen varjolla yleisölleen viestiä? Millaisena elokuva näkee esim. sukupuoliroolit?
Kaupallista viihdettä on vaikea, ellei suorastaan mahdoton pitää viattomana. Viihteen kautta voidaan kaupata paitsi tuotteita myös arvoja, asenteita ja ennakkoluuloja. Kaksipäisen kotkan varjossa -elokuva on eräänlainen paluu "rehdin maalaissuomalaisuuden" ytimeen, missä miesten ja naisten roolit ovat ne kaikkein perinteisimmät. Mies politikoi, taistelee, kylvää maan; nainen huolehtii miehestään, kodista, synnyttää lapset jne. Lisäksi elokuva muistuttaa suomalaisten ikiaikaisesta ryssävihasta ja -epäluulosta.
3. Viihde ja mainonta liittyvät oleellisesti yhteen. Miettikää esimerkkejä mainoksista tai tuotemerkeistä, jotka hyödyntävät suomalaisuuden kliseitä tavalla tai toisella. Esimerkkejä: Elovena-kaurahiutaleet, suomalaista luontoa imitoiva ruisleipämainos (Ruispuikulat), Sisu-pastillimainokset, jne.
4. Perinteisyydestään huolimatta Kaksipäisen kotkan varjossa ei ole tarkka ajankuvaus, vaan paikoin hyvinkin anakronistinen. Millaisia anakronistisia eli aikakaudelleen sopimattomia piirteitä elokuvasta löytyy?
Nykyaikaista iskelmämusiikkia voi luonnehtia anakronistiseksi, mutta vielä rohkeampia vapauksia on otettu elokuvan pääparin lemmentarinassa. Nuoren parin yhdessä asuminen ilman avioliittoa ei olisi missään olosuhteissa voinut olla mahdollinen, ei ainakaan toisen osapuolen ollessa papintytär.
5. Musikaalin lajityyppi on perinteisesti painottanut myös tähtiesiintyjien merkitystä. Kaksipäisen kotkan varjossa -elokuvan nimekkäin näyttelijä on Vesa-Matti Loiri, jonka roolin ympärille tarinan musiikkinumerot pitkälti rakentuvat. Mitä muita Loirin rooleja muistatte? Analysoikaa rohkeasti: miten Vernerin osa sopii Loirin monipuoliseen taiteilijauraan? Onko se luontevaa jatkoa vai ei? Perustelkaa väitteenne.
Vesa-Matti Loiri on näytellyt lähes 70 elokuvassa, joista ensimmäinen, Mikko Niskasen Pojat (1962), oli hänen vahva läpimurtonsa. Suuren yleisön mieleen Loiri on jäänyt parhaiten Spede Pasasen sketsiohjelmista (mm. Spede Show), Uuno Turhapuro -komedioista sekä Eino Leino – ja nyttemmin
Juha Watt "Junnu" Vainio –levytyksistään. Vernerin roolissa yhdistyvät sekä Loirin koominen lahjakkuus että vahva musikaalisuus; Verneri on samanaikaisesti sujuvasupliikkinen helppoheikki ja kansanmies, "syvien rivien" tulkki, jonka äänessä on paitsi suomalaiskansallista melankoliaa myös rillumarei-tyylistä pelimannihuumoria.
© Koulukino 2024