Suomalaisia elokuvia ja mieskuvia
Veli-Pekka Lehtonen kirjoittaa elokuva-arvostelussaan (HS 9.3.2012) seuraavasti: ”Erityisesti elokuva päivittää suomalaisen miehen kuvaa. Suomalaisten elokuvien kliseemies kun on vuosia ollut kolhittu epäonnistuja, usein juntti ja pikkurikollinen, jonka seikkailuiden käyttövoimana ovat olleet avioerot, viina ja rötökset.” Muistelkaa suomalaista mieskulttuuria kuvaavia elokuvia ja keskustelkaa elokuvien kautta rakentuvasta mieskuvasta. Mitä kliseitä elokuva Kohta 18 rikkoo, entä vahvistaako se joitakin kliseitä?
Eri vuosikymmeniltä poimittuja kotimaisia elokuvia, joista löytyy näkemyksiä suomalaisena miehenä olemista:
- Nyrki Tapiovaara: Juha (1937)
- Orvo Saarikivi: Suomisen Olli rakastuu (1944)
- Edvin Laine: Tuntematon sotilas (1955)
- Mikko Niskanen: Pojat (1962), Käpy selän alla (1966)
- Risto Jarva: Yhden miehen sota (1973), Jäniksen vuosi (1977)
- Pekka Parikka: Pohjanmaa (1988)
- Aki Kaurismäki: Kauas pilvet karkaavat (1996), Mies vailla menneisyyttä (2002), Laitakaupungin valot (2006)
- Aleksi Mäkelä: Häjyt (1999), Pahat pojat (2003)
- Pertttu Leppä: Helmiä ja sikoja (2003)
- Dome Karukoski: Tyttö sinä olet tähti (2005), Tummien perhosten koti (2008)
Tutustukaa myös dokumentin Miesten vuoro (2010) oppimateriaaliin pohtiessanne elokuvan Kohta 18 mieskuvaa!