Tanssit ja katseet, keho ja kasvot
- Analysoi Goslingin ja Stonen näyttelijäsuorituksia. Sen lisäksi, että elokuvassa toistuvat koreografisoidut tanssikohtaukset, Chazelle painottaa myös hienovaraisempaa kasvonilmeiden ja kehonkielen käyttöä. Kamera esimerkiksi keskittyy toistuvasti Mian katseeseen. Vahvasti pureutuva, täynnä tunnetta oleva, herkkä katse kertoo tunteesta, jota henkilöhahmo kyseisessä hetkessä tuntee. Usein Mian katseen kohteena kyseisissä otoksissa on Sebastian, johon hänen suuri rakkautensa kohdistuu.
- Mieti elokuvan loppua. Mia tulee Sebastianin jazzklubille ja tämän soittaessa heidän kappaleensa nähdään Mian kuvitelma siitä, miten elämä olisi voinut mennä toisin – Sebastianin kanssa. Elokuva päättyy siihen, kun Mia lähtee klubilta ja juuri ennen kuin hän astuu ovesta ulos, Mian ja Sebastianin katseet kohtaavat muutamien sekuntien ajaksi. Mitä mieltä sinä olet, mitä Sebastianin ja Mian katseet kertovat? Mikä on se tunnetila, jota heidän katseet sinussa herättivät? Voiko kaikkia tunteita mielestäsi selittää sanoin?
- Millä eri tavoin, näyttelijäsuorituksen lisäksi, elokuvassa luodaan tunnetiloja?
Tunnetilaharjoitus
Tee parisi kanssa vähintään muutamia minuutteja kestävä harjoitus, jossa keskitytte katsomaan vain toistenne kasvoja. Suunnatkaa täysi huomionne toisiinne ja katsokaa toisianne suoraan silmiin. Älkää puhuko harjoituksen aikana. Rekisteröikää pienimmätkin muutokset toistenne kasvoissa. Muutaman minuutin jälkeen, kun lopetatte harjoituksen, kertokaa toisillenne, minkälaisia tunteita täysi keskittyminen toistenne kasvoihin teissä herätti. Mitä muutoksia parin kasvoissa tapahtui ja minkälaisista tunnetilan muutoksista ne kertoivat?
Huomaa, miten suunnatessasi koko energiasi pariisi, pienetkin muutokset hänen kasvoillaan tulevat merkityksellisiksi. Esimerkiksi pieni hymy tai katseen vakavoituminen kertovat selkeästi tunnetilassa tapahtuvista muutoksista.