keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

Elokuvan konteksti

Osalla Pariisin lähiöistä on huono maine ja usein niihin liitetään negatiivisia mielikuvia väkivallasta, köyhyyteen ja rasismiin. Ranskassa suhtautuminen "ongelmalähiöihin" on ristiriitaista. Toiset uskovat, että asukkaat ovat väkivaltaisia (varsinkin poliisia ja valtiota kohtaan) rikollisia ja että alueet ovat huumekauppiaiden hallussa. Toiset ovat sitä mieltä, että lähiössä ei todellisuudessa ole niin paljon väkivaltaa ja isoja ongelmia kuin mitä mediat esittävät. Suuri osa ranskalaisista ei kuitenkaan tiedä lähiöiden todellisuudesta mitään. Esimerkiksi elokuvan alussa Gwada ja Chris kertovat uudelle poliisille Stéphanelle ongelmalähiön asukkaista, jotka ovat heittäneet vaimonsa ikkunasta tai taistelleet Syyriassa, ennen kuin Stéphane (ja katsoja…) ymmärtää, että kyseessä on vain vitsi.

Monet kannattavat poliisin vahvaa läsnäoloa lähiöissä, sillä he uskovat sen olevan ainoa keino lähiöiden rauhoittamiseen. Joidenkin mielestä taas lähiöissä on liikaa poliiseja, jotka käyttävät väkivaltaa turhaan ja luovat ilmapiirin, jossa lähiöiden asukkaita ei arvosteta, vaan heidät leimataan. Yhtä mieltä ollaan kuitenkin yleensä siitä, että näiden lähiöiden ongelma on köyhyys ja palveluiden puute. Monet asukkaat ovat ulkomaalaistaustaisia, usein afrikkalaistaustaisia, joten rasismi heitä kohtaan on jatkuva ongelma.

Ranskassa on pitkään ollut maahanmuuttajia, varsinkin Ranskan entisistä siirtomaista tulleita, eikä rasismi ole Ranskassa mikään uusi yhteiskunnallinen ongelma. Tilanteeseen tuli ainakin tilapäinen muutos vuonna 1998, kun Ranskan jalkapallomaajoukkue voitti ensimmäistä kertaa maailmanmestaruuden tässä Ranskan suosituimmassa urheilulajissa. Joukkueessa oli pelaajia eri taustoista ja sitä kutsuttiin "Black – Blanc – Beurksi", joka muistutti Ranskan lipun väreistä "Bleu (sininen) – Blanc (valkoinen) – Rouge (punainen)" ja tarkoitti "Musta (mustaihoinen ihminen) – Valkoinen (valkoihoinen ihminen) – Arabialainen (puhekieli – Pohjois-Afrikasta tuleva ihminen)". Taustat eivät olleet enää tärkeitä, kaikki olivat ranskalaisia ja voittajia.

Yhtenäisyys ei kuitenkaan kestäny ja rasismi on edelleen iso ongelma lähiöissä. Vuonna 2005 Clichy-sous-bois´n lähiössä kaksi poliisia pakenevaa nuorta joutui sähkömuuntajaan ja kuoli. Traaginen tapahtuma synnytti väkivaltaisia mellakoita, ihmiset protestoivat kurjuutta ja väkivaltaa vastaan sekä vaativat poliitikoilta parempia elinoloja. Tämän jälkeen alkanut uusi kaupunkisuunnittelu paransi tilannetta. Ongelmista ei kuitenkaan olla päästy täysin eroon, rasismi ja islamofobia vaikuttavat kasvaneen varsinkin vuoden 2015  terrori-iskujen jälkeen.

Ladj Lyn elokuva alkaa vuoden 2018 jalkapallon maailmanmestaruuskilpailuista, jolloin Ranska voitti toisen maailmanmestaruutensa. Silloin ei kuitenkaan puhuttu yhtä paljon Black-Blanc-Beurista kuin edellisellä kerralla.

Vuoden 2018 lopussa eli juuri ennen Les Misérables’n valmistumista Ranskassa olivat ensimmäiset "keltaliivien" mielenosoitukset. Keltaliivit protestoivat mm. kasvavaa epätasa-arvoisuutta vastaan. Mielenosoitukset äityivät paikoin väkivaltaisiksi. Poliisi käytti mielenosoittajia vastaan kyynelkaasua sekä flash ball -aseita (kuten elokuvassakin). Osa mielenosoittajista loukkaantui yhteenotoissa vakavasti ja poliisia arvosteltiinkin liiallisesta voimankäytöstä.

Huomoitavaa ennen elokuvan katsomista

Ennen elokuvan katsomista oppilaita kannattaa pyytää kiinnittämään huomiota elokuvan musiikkiin, ääniin, elokuvan ensimmäisiin ja viimeisiin kuviin, sekä tutustumaan tämän oppimateriaalin miljöön, huumorin ja jännityksen teemoihin.

Muita aiheeseen liittyviä elokuvia

Ma 6-T va crack-er, Jean-François Richet, Ranska, 1997

Etat des lieux (Inner City), Jean-François Richet, Ranska, 1995

La Haine (Viha), Mathieu Kassovitz, Ranska, 1995

Menace II society, Albert ja Allen Hughes, Yhdysvallat, 1993

Boyz N the Hood, John Singleton, Kanada, 1991

Spike Leen elokuvat

Muita Ladj Lyn elokuvia

À voix haute : La Force de la parole (Ääneen: puhumisen voima), dokumentti, 2017

Les Misérables (Kurjat), lyhytelokuva, 2017

365 jours à Clichy-Montfermeil (365 päivää Clichy-Montfermeilissa), dokumentti, 2007

Ladj Lyn haastattelu Indiewire-julkaisussa  (englanniksi)