keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

Elokuvan lajityypit ja Lumière-elokuvat

Dokumentin selostaja Fremaux näkee Lumièren veljesten lyhytelokuvissa tulevien pitkien elokuvien lajityypit: on dokumenttielokuvia, komediaa, samuraielokuvaa, jännityselokuvaa jne.

Välähdyksiä elokuvassa näkyvistä Lumière-filmeistä

Dokumenttielokuva
Lumière-elokuvat mielletään useimmiten dokumenttielokuviksi, mutta Fremaux’n elokuva paljastaa, että monet niistä olivat itse asiassa osittain lavastettuja. Samaa arkista kohtausta, kuten työläisten lähtöä tehtaasta Lumièren ensimmäisessä elokuvassa La sortie des usines Lumière (Työläiset lähtevät Lumièren tehtaasta), kuvattiin useasti ja vähän ohjailtiinkin joukkojen kulkua. Silti ne avaavat mielenkiintoisia näkymiä aikansa maailmaan. Ennen elokuvia ihmiset olivat nähneet valokuvia ja lukeneet artikkeleita maailmalta, mutta elokuva toi ensimmäistä kertaa muun maailman tapahtumat ja elämän ihmisten silmien eteen.

  • Kuvaako dokumentti aina todellisuutta suoraan? Mikä rooli ohjaamisella ja käsikirjoittamisella on dokumentin tekemisessä?

Komedia

Ensimmäinen elokuvakomedia lienee Le Jardinier eli Puutarhuri. Siitäkin tehtiin useita versioita. Vaikka elokuva on vain 50 sekuntin pituinen, se tavoittaa slapstick- tai tilannekomedian perusperiaatteen.

  • Mistä syntyy Puutarhuri-elokuvan huumori? Tuleeko mieleesi muita komediaelokuvia, joissa on vastaavia kohtauksia?

Kamerakulma

Lumière!-dokumentissa korostetaan näiden varhaisten elokuvien taiteellista puolta, etenkin sitä, miten kamerakuvaaja on sijoittanut kameran dynaamisesti ja miten hän tavoittaa mielenkiintoiset tapahtumat. Kuten huomannet, näissä varhaisissa elokuvissa ei vielä käytetty liikkuvaa kameraa, joten kamerakulman valinta oli tärkein taiteellinen ratkaisu.

  • Miettikää miten esimerkiksi luokkahuonetta voisi kuvata erilaisilta mielenkiintoisilta tahoilta. Miten saisit kuvaasi kameran sijoittamalla dynaamisuutta ja mielenkiintoa.