Sankarin matka
Sankarin matka on yksi tyypillisimmistä ja varioiduimmista päähenkilön kehityskaarista elokuvassa. Sankarin matka on nähtävissä toistuvasti niin Tähtien sota -saagassa kuin Disneyn animaatioissa. Kirjailija ja tutkija Christofer Vogler on antropologi Joseph Campbellin luoman sankarimyytin innoittamana tutkinut elokuvassa esiintyviä sankarihahmoja. Voglerin mukaan elokuva on aina seikkailu, eräänlainen sankarin matka: sankari kohtaa vastuksia, häntä koetellaan ja lopussa hänet palkitaan.
Vogler jaottelee sankarin matkan kahteentoista vaiheeseen:
1. Näytös
- Tavallinen maailma: Maailma, josta lähdetään liikkeelle, joka on kontrastina kaikelle sille oudolle, johon sankari joutuu.
- Kutsu seikkailuun: Sankari kohtaa ongelman tai haasteen, hän ei voi enää jättäytyä syrjään, hänen täytyy toimia.
- Kieltäytyminen: Sankari epäröi, pelkää tuntematonta eikä halua lähteä matkaan.
- Oppi-isän tapaaminen: Sankari kohtaa oppi-isän, joka auttaa häntä tekemään oikean ratkaisun, voittamaan pelkonsa ja lähtemään kohti tuntematonta.
- Ensimmäinen kynnys: Sankari ylittää kynnyksen ja kohtaa uuden ja oudon maailman, seikkailu alkaa toden teolla.
2. Näytös
- Testejä, liittolaisia, vihollisia: Sankaria koetellaan, hän saa liittolaisia ja myös vihollisia, sankari alkaa oppia tämän maailman pelisääntöjä.
- Perimmäinen luola: Sankari lähestyy viimein vaarallisista vaarallisinta paikkaa, hän ylittää nyt toisen kynnyksen.
- Koettelemus: Sankari kohtaa kaikkein pelottavimman, joutuu kuoleman partaalle.
- Palkkio: Selvittyään hengissä koettelemuksesta sankari saa palkkion.
3. Näytös
- Matka takaisin: Sankari joutuu nyt kohtaamaan koettelemuksen seuraukset, häntä saatetaan ajaa takaa ja palkkiota yritetään saada pois häneltä.
- Ylösnousemus: Sankaria testataan vielä kerran ja kyse on taas elämästä ja kuolemasta, vastustaja yrittää vielä kerran tuhota sankarin mutta sankari selviää ja syntyy uudelleen.
- Paluu eliksiirin kanssa: Sankari palaa tavalliseen maailmaan mutta hänellä on nyt jotakin mukanaan; eliksiiriä, aarre, lahja, rakkautta tai viisautta.
Lähde: Aaltonen, Jouko (2007): Käsikirjoittajan työkalut. Audiovisuaalisen käsikirjoituksen tekijän opas. Helsinki: SKS.
Tehtäviä yläkouluille ja toisen asteen oppilaitoksille
- Tutkikaa Voglerin mallin mukaan sankarin matkaa Lumikuningattaressa. Missä määrin sankarin matkan piirteet toteutuvat elokuvassa, missä määrin taas eivät? Voidaanko Kerttua pitää elokuvan sankarihahmona?
- Pohtikaa vielä, miksi elokuva ei täytä täysin sankarin matkan piirteitä. Voiko tämä johtua siitä, että elokuva perustuu satuun ja toimi sadun konventioiden mukaisesti, siitä, että elokuvan päähenkilöksi nousee niin Kerttu kuin Kai, vai siitä, että elokuva kertoo ennen kaikkea kasvutarinan?
- Mitä muita sankarin matkan täyttäviä elokuvia muistatte? Minkälaisia sankarihahmoja elokuvissa esiintyy? Minkälainen on heidän matkansa, minkä tai kenen puolesta he taistelevat? Mikä on elokuvan lopputulema? Onko sankarin matkan lopputulema aina onnellinen?
- Pohtikaa vielä lopuksi, mikä merkitys elokuvan sankarihahmoilla on katsojalle. Miksi sankari on usein elokuvan pääosassa? Mihin sankarihahmoja tarvitaan?