Trier ja Dogma – 95
Lars von Trier oli yksi Dogma-95 liikkeen kärkihahmoja. Tutustukaa Dogma-95 taiteelliseen ”siveyslupaukseen” oheisen linkin myötä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Dogma_95
Verratkaa ryhmän teesejä Melancholia-elokuvaan. Keskustelkaa mahdollisista näkemyseroista. Mitä on tapahtunut?
Mitä sillä haettiin, että ohjaajan nimeä ei saanut mainita? Elokuvia kuitenkin pääsääntöisesti myydään näyttelijöiden ja ohjaajan nimellä. Onko tämä vakiintunut käytäntö syytä muuttaa? Vai oliko dogmalaisten annettava periksi tälle käytännölle?
Onko Melancholia- elokuva ”totuus” elokuvan hahmoista, paikoista ja tilanteista? Onko fiktiivisistä hahmoista mahdollista kertoa ”totuus”? Tapahtuuko Melancholia ”tässä ja nyt”?
Kiinnittäkää huomiota esim. Melancholia-elokuvassa käytettyyn valaistukseen. Elokuvat valaistaan toki niin, ettei katsojan huomiota varsinaisesti kiinnitetä valaistukseen, mutta miltä planeetan kokoinen keinovalon käyttö tuntuu suhteessa Dogma-lupaukseen?
Kiinnittäkää huomiota elokuvan ääniraitaan. Joissain kohdin elokuvaa korostuvat normaalisti hyvin pienet tai huomaamattomat äänet, kuten äänet kankaan suhina, askeleet. Mitä sillä on haettu? Millä keinoin elokuvan katsojan aisteja on mahdollista herkistää?
Onko Trier kääntänyt takkinsa hylätessään ”siveyslupauksen” ? Onko kehitys/muutos ollut suunniteltua/tietoista? Olisiko Trierin ollut mahdollista päätyä tämänkaltaiseen näkemykseen ilman ”siveyslupausta”? Onko taitelijan ”takinkääntö” luvallisempaa kuin esim. poliitikon?