keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU
Kuva: Jouko Piipponen /Marianna Films

Elokuvassa seurataan Chengin ja hänen poikansa Niu Niun saapumista Suomen Lappiin ja asettumista uuteen vieraaseen kulttuuriin. Ensikohtaamiset paikallisten asukkaiden kanssa ovat kömpelöitä ja molemmat osapuolet etsivät erilaisia tapoja kommunikointiin ja ymmärtämiseen. Ravintolanpitäjä Sirpan avustuksella Cheng ja Niu Niu saavan väylän tutustua uuteen kulttuuriin, ja opettaa samalla muille omastaan.

1. Tutustukaa Infofinlandin verkkopalvelussa suomalaiseen tapakulttuuriin. Keskustelkaa, miten suomalainen tapakulttuuri nousee elokuvassa esille; minkälaisia asioita korostetaan erityisesti, mitä taas jätetään käsittelemättä. Voitte vielä jatkaa keskustelua siitä, minkälaiset asiat suomalaisessa kulttuurissa erityisesti ihmetyttävät Chengiä kuin Niu Niuta.


Kulttuurin muutos

2. Keskustelkaa elokuvan kautta siitä, miten kiinalainen kulttuuri alkaa näkyä paikallisten elämässä ja paikallisessa kulttuurissa, ja miten uudet asiat otetaan vastaan. Pohtikaa samalla kulttuurien kohtaamisen eri muotoja, ja miten ne näkyvät suomalaisessa yhteiskunnassa eri kulttuuriryhmien kohdalla, tai omalla asuinalueellasi/omassa lähipiirissäsi. Voitte käyttää keskustelun apuna Peda.netin kulttuurin muutoksen määritelmiä.
Voitte syventää keskustelua pohtimalla kulttuurien muutosten hyviä ja huonoja puolia.


Yksilöllinen ja yhteisökeskeinen kulttuuri

3. Tutustukaa yksilöllisen kulttuurin ja yhteisöllisen kulttuurin käsitteisiin esimerkiksi Väestöliiton sivuilla, ja pohtikaa, miten suomalainen ja aasialainen kulttuuri eroavat näiden valossa toisistaan. Keskustelkaa myös siitä, miten näitä kahta kulttuuria käsitellään Kaurismäen elokuvassa.


Lapin lumo ja suomalaisuuden stereotypiat

Mika Kaurismäen elokuva Mestari Cheng on osittain kiinalaisrahoitteinen, mikä näkyy erityisesti elokuvan runsaassa ja upeassa maisemakuvauksessa. Vaikka eksoottinen Lappi on jo pitkään ollut niin kotimaisille kuin ulkomaalaisille turisteille kiinnostava matkakohde, on se onnistunut nostamaan profiiliaan viime vuosina myös ulkomaisten elokuva- ja televisiotuotantoyhtiöiden silmissä.

Siinä missä lappilainen villi luonto ja pohjoinen kulttuuri kiehtovat ihmisiä vuodesta toiseen, ylläpitävät samat myyntivaltit samaan aikaan tiettyjä suomalaisuuden stereotypioita.

4. Keskustelkaa, minkälaisia stereotypioita elokuvassa esiintyy liittyen suomalaisiin, suomalaiseen kulttuuriin ja erityisesti Lappiin ja lappilaiseen kulttuuriin.

5. Mitä ajatuksia stereotypioiden käyttö teissä herättää? Milloin on esimerkiksi sopivaa tai tarpeellista käyttää stereotypioita, milloin niiden käyttö taas kääntyy itseään vastaan tai on jopa kyseenalaista? Keskustelkaa myös siitä, mitä ajatuksia Kaurismäen elokuvassa käytetyt stereotypiat teissä herättävät, esim. kulttuurien tai sukupuoliroolien yhteydessä.

6. Tutustukaa Yle Kioskin videoon aiheesta suomalaisuuden stereotypiat. Minkälaisia asioita videossa nostetaan esille, ja mitä ajatuksia nämä teissä herättävät? Esiintyikö elokuvassa joitakin videolla mainituista stereotypioista? Minkälaisia käsityksiä itselläsi on suomalaisuudesta, entä mitä suomalaisuus merkitsee itsellesi?
Yle Kioski Journal: ”Mistä suomalaisuuden stereotypia tulee? – Jaakko Keso”

7. Tutustukaa siihen miten aasialaiset elokuvatuotannot ovat löytäneet Lapista unelmien kuvauskohteen, ja miten Lappi on onnistunut nostamaan profiiliaan esimerkiksi House of Laplandin markkinoinnin kautta. Keskustelkaa tämän jälkeen teemojen herättämistä ajatuksista.

Yle: ”Nämä 4 elokuvaa tai sarjaa tuovat läjäpäin matkailijoita Suomeen – kiinalaisturistit löysivät Lappiin rakkausrealityn kautta”

Lapland.fi (House of Lapland)