keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

Cinéma du look

Jeunet yhdistetään cinéma du look -nimeä kantaneeseen tyylisuuntaan, joka alkoi Ranskassa 1980-luvun alkupuolella. Sen edustajiksi luetaan muun muassa ohjaajat Jean-Jacques Beineix,  Luc Besson ja Leos Carax. Tyylisuunnalle elokuvan ulkonäkö oli erityisen tärkeä, ja mainosten ja musiikkivideoiden vaikutus suuri. Kriitikoiden mukaan henkilöhahmojen psykologinen kehittely jäi visuaalisen ilotulituksen rinnalla toissijaiseksi.Tyypillistä olivat värikkäät kaupunkimaisemat, nokkelat temput ja kuvien huolellinen suunnittelu – kaikki näkyvissä oleva.

Näkemisen teema korostuu Jeunet’n elokuvista etenkin Améliessa, Pitkissä kihlajaisissa ja Micmacsissa. Katsoja pääsee tirkistelemään elokuvan maailmaa henkilöhahmojen silmin avaimenreikien, ovisilmien, kameroiden ja mikroskooppien läpi. Visuaaliseen esittämiseen liittyvät myös elokuvat, valokuvat, postikortit ja televisio, jotka esiintyvät hänen elokuvissaan huomattavan paljon. Muistot on usein esitetty kiikarin linssien tyyppisissä kehyksissä, ikään kuin aukkoina menneeseen.   

Micmacsin alun avainkohtaus on hyvä esimerkki Jeunet’n tavasta kyllästää elokuvansa yksityiskohdilla ja sommitella tarkasti kaikki kohtauksen osa-alueet esineiden paikoista ja väreistä hahmojen liikkeisiin. Bazil katsoo työpaikallaan videovuokraamossa klassista rikoselokuvaa Syvä uni (The Big Sleep, Howard Hawks 1946). Hänellä on ilmiselvästi elokuvaan intohimoinen suhde, sillä hän osaa sen vuorosanat ulkoa. Jeunet hämärtää tapahtuma-aikaa: televisio on vanhanaikainen, vaikka videot ja paikalle kaahaavat autot viittaavat nykyhetkeen. Tarkkasilmäinen katsoja voi huomata, että yksi luodeista osuu näytillä olevaan Micmacs-elokuvan koteloon.

 

Tehtäviä

  • Etsi YouTubesta Jeunet´n ohjaamia mainoksia (hakusanoilla ”Jeunet commercial” löytyvät mm. liikenneturvallisuus- ja Chanel 5 -mainokset). Onko tekijän tyyli mielestäsi helposti tunnistettavissa?
     
  • Jean-Jacques Beineix’n Diivan (Diva, 1981) sanotaan olevan ensimmäinen cinéma du look -tyylisuunnan elokuva. Etsi YouTubesta Diivan, Luc Bessonin elokuvan The Fifth Element puuttuva tekijä (1997) ja Leos Carax’n Pon-Neufin rakastavaisten (Les Amants du Pont-Neuf, 1991) trailerit ja pohdi, millä tavoin cinéma du lookin tyypilliset piirteet näkyvät niissä. Lisätietoja tyylisuunnasta löydät esim. Wikipediasta.
     
  • Joidenkin kriitikoiden mielestä Jeunet’n elokuvien ongelma on, että visuaalinen kikkailu polkee sisällön jalkoihinsa. Leiki elokuvakriitikkoa. Kirjoita Micmacsista lyhyt arvostelu, jossa ilmaiset rehellisesti mielipiteesi elokuvasta. Sana on vapaa, mutta sisällytä mukaan elokuvan ulkonäön ja tarinan suhdetta pohtiva osio. Ovatko ne mielestäsi tasapainossa vai painottuuko jompi kumpi toista enemmän?   
  • Micmacsin kotisivuilla on kuvagalleria. Etsi sieltä mielestäsi kiinnostavin kuva ja kirjoita siitä analyysi. Pohdi kuvan sommittelua, tunnelmaa, väriä, tapahtumaa jne. 
     
  • Elokuvakotelon lisäksi myös Micmacsin juliste on esillä useissa kohtauksissa. Missä muistat nähneesi sen? Miksi luulet tekijöiden sijoittaneen julisteen elokuvaan?