Lavastus
Lavastus on Jeunet’n elokuvissa yhtä näkyvässä osassa kuin hahmot tai tarina. Jeunet suosii esineitä ja kuvauspaikkoja, jotka luovat menneen maailman tunnelman – tapahtuma-ajasta riippumatta. Menneen, nykyhetken ja tulevan kerrostumat näkyvät paitsi lavasteissa myös elokuvien tapahtumissa. Amélie kuroo umpeen vuosikymmenien kuilua väärentämällä naapurilleen tämän edesmenneen miehen kadonneita kirjeitä. Pitkissä kihlajaisissa päähenkilö yrittää jäljentää sodan tapahtumia saadakseen selville, mitä hänen miehelleen on tapahtunut.
Micmacs tapahtuu Ranskan pääkaupungissa Pariisissa, jonne Jeunet on sijoittanut useimmat elokuvansa. Kaupungin voi tunnistaa esimerkiksi kohtauksista, jossa näkyvät Galeries Lafayette -tavaratalo, Moulin rouge -kabaree tai Musée d'Orsay -taidemuseo. Ohjaaja esittää kaupungin oman suodattimensa läpi, tyylitellen ja valikoiden. Elokuvassa on noin 350 otosta, joissa on käytetty visuaalisia tehosteita: tyhjennetty katuja autoista ja graffiteista, kirkastettu taivasta, säädetty värejä.
Yleisesti ottaen CGI-tekniikan (Computer Generated Images, tietokonegrafiikalla toteutetut erikoisefektit) käyttö Ranskassa on erilaista kuin Hollywoodin näyttäviin tehosteisiin keskittyneissä suurtuotannoissa. Efektit ovat pääosin toimineet ohjaajan visuaalisen tyylin korostamisessa. Jeunet on ollut kotimaassaan kärjessä CGI-tekniikan hyödyntämisessä. Kadonneiden lasten kaupunki (1995) johti valmistumisvuonnaan tilastoja kaikkien aikojen eniten digitaalisia efektejä käyttäneenä ranskalaisena elokuvana. Améliessa (2001) Jeunet muokkasi Pariisista idyllisen. Tietokonegrafiikan avulla aidoilla tapahtumapaikoilla kuvaamisen ja kuvitteellisen maailman saattoi yhdistää. Pariisista tuli itsessään lavaste.
Tehtäviä
-
Kierrätysperhe asuu omalaatuisessa luolassa, joka on vastakohta teollisuusjohtajien asunnoille ja työpaikoille. Millaisia esineitä huomasit luolasta löytyvän? Miten ne liittyivät tarinaan tai henkilöhahmoihin? Entä millaisessa paikoissa tehdasmiehet asuivat ja työskentelivät? Minkälaisen kuvan hahmoista saa heidän ympäristönsä perusteella? Kenen kotona itse viihtyist parhaiten ja miksi?
-
Pohdi elokuvan tapahtumapaikan ja tarinan suhdetta. Onko tarina mielestäsi yleismaailmallinen? Voitko kuvitella saman tarinan jonnekin muualle, esimerkiksi Suomeen?
-
Olivatko elokuvan lavasteet mielestäsi aidontuntuiset? Vastaako elokuva millään tavoin mielikuvaasi tai omaa kokemustasi Pariisista? Jos olet nähnyt Amélien, vertaa tätä Pariisia Amélien Pariisiin.
- Kuvittele, että olet tekemässä elokuvaa kotipaikkakunnallasi. Mitä ottaisit mukaan, mitä jättäisit pois? Mistä paikkakunnan voisi tunnistaa? Vai haluaisitko kuvata niin, että kyseessä voisi olla mikä tahansa paikka? Miten muokkaisit maisemaa erikoistehosteilla?