Kusama ja taidesuuntaukset
Yayoi Kusama on tehnyt kaikkea: maalauksia, designia, muotia, veistotaidetta, sisustustaidetta, performanssia, installaatioita, kirjallisuutta ja elokuvia. Hänen taiteessaan on piirteitä minimalismista, surrealismista, pop-taiteesta ja abstraktista ekspressionismista. Niihin hän on tuonut omaelämäkerrallisia, psykologisia, feministisiä ja seksuaalisia sisältöjä.
Yayoi Kusama opiskeli Kiotossa perinteistä japanilaistyylistä maalausta, mutta oli kiinnostuneempi amerikkalaisesta abstraktista taiteesta. Hän muutti New Yorkiin 1958 ja oli kiinteästi mukana kaupungin avantgarde-taitelijapiireissä, joiden tärkeimpien hahmojen joukkoon kuului mm. Andy Warhol. Ajan keskeisiä suuntauksia oli pop-taide, jossa taiteeseen ujutettiin piirteitä populaarikulttuurista, kuten sarjakuvista ja muodista. 1960-luvun kuluessa hippiliike valtasi alaa ja Kusama lähti mukaan, tehden performansseja, joissa hän maalasi alastomiin vapaaehtoisiin palloja. Palloista tulikin Kusaman taiteen keskeinen kuvallinen teema. 1970-luvulta lähtien aina nykypäivään saakka Kusama on luonut installaatioteoksia eri museoihin ja näyttelytiloihin ympäri maailmaa.
1. Taide on aina uudistunut ja vanhan taiteen rajoja on kokeiltu monella tapaa. Etsikää taidehistorian kirjoista tai netistä esimerkkejä taideteoksista, jotka ovat hätkäyttäneet aikoinaan.
2. Miten Kusamaa koskettaneet taidesuuntaukset, kuten poptaide ja amerikkalainen abstrakti ekspressionismi ovat kapinoineet aiempaa taidetta vastaan?
3. Miksi taide pyrkii uudistumaan ja taiteilijat haastamaan aiemman taiteen?
4. Käsitetaiteessa (Konseptuaalinen taide, konseptualismi) itse taideteos, sen tekeminen ja sen markkinoiminen, vaikkapa Kusaman toteuttamilla mediahuomiota herättävillä tempauksissa, tuntuvat olevan osa taideteosta. Taideteos on siis ajassa tapahtuva prosessi. Milloin uutuudesta ja erilaisuudesta tulee taiteen klisee, joka ei enää kosketa katsojaa?
5. Mikä olisi nyt uutta taiteessa?