Lajityyppi
Petzold yhdistelee elokuvansa tyypilliseen eurooppalaiseen taide-elokuva- ja draama-lajityyppiin amerikkalaisen psykologisen trillerin ja film noirin aineksia. Film noir eksistentialistisine teemoineen ja voimakkaine valo-varjokontrasteineen sai vaikutteita saksalaisesta 1920-luvun ekspressionismista ja sen siirsivät Hollywoodiin sinne siirtyneet saksalaiset elokuvantekijät kuten Murnau. Myös vaikutteita Hitchcockin Vertigosta voi nähdä Nellyn hahmossa.
-
Oletko nähnyt Vertigon tai muita film noireja? Mitkä piirteet niin visuaalisesti kuin tarinassa ovat samoja? Pohdi esimerkiksi kuvausta: päivä/yö, valo/varjo sekä identiteetin hajoamisen teemaa.
- Film noireissa henkilöt usein esittävät olevansa muita kuin ovat. Miten tämä liittyy identiteetin tematiikkaan? Piirtäkää kaavio Nellyn ja Johnnyn suhteesta ja siitä, mitä kumpikin luulee toisen olevan.
KAVIn erikoistutkija Jari Sedergren kirjoittaa näin: ” Film noir on termi, jonka kehittivät ranskalaiset kriitikot. Nimi perustuu havaintoihin niistä tummista tunnelmista, joita Hollywoodin rikosfilmeistä löytyi tulvanaan toisen maailmansodan jälkeen.
Film noir voidaan nähdä alagenrenä kovaksikeitettyihin yksityisetsiväfilmeihin, mutta sen ääni kuuluu myös psykologisena melodraamana.
Yksi film noirin keskeisimmistä aiheista on metaforinen yhteys rikoksen ja urbaanin vieraantumisen, yksinäisyyden ja paranoian välillä.” (Sedis Blog)
- Pohdi miten Phoenixissa rikos, urbaani yksinäisyys ja paranoia ilmenevät. Paitsi Johnnyn suunnittelema perintöhuijaus, Phoenixin taustalla on todettu olevan paljon suurempi, kansallinen rikos. Mikä se on?