Kurkistus Miyazakin työtapoihin
a. Tarinan synnystä ohjaaja, käsikirjoittaja Hayao Miyazaki kertoo, että hänen menetelmänsä tehdä tarinoita on miettiminen, miettiminen, miettiminen ja siihen kuluu aikaa.
Miyazaki on kertonut aloittaneensa uusimman projektinsa Ponyo rantakalliolla suunnittelun yhdestä mielikuvasta, ruohoisesta rantatörmän kohoamasta, jonka huipulla seisoo talo. Taloa asuttavat äiti Lisa ja poika Sosuke. Perheen isä on merimies, jonka laiva purjehtii toisinaan matkoillaan aivan rannikon tuntumasta, jolloin talosta voi morsettaa eli lähettää viestejä signaalivaloilla laivalle.
Harjoitelkaa mielikuvan muodostamista Ponyo-laulun sanojen pohjalta. Laulun sanat.
Esim. opettaja lukee laulun sanat ääneen ja oppilaat pohtivat yksin tai pienryhmissä, millainen mielikuva Ponyosta nousee mieleen tunnuslaulun pohjalta. Mitä Ponyo tekee, millaisessa paikassa olette tai millainen on ympäröivä maisema? Liittyykö mielikuvaanne jotain muuta? Kirjoittakaa tai piirtäkää mielikuvanne esiin. Tai kokeilkaa millainen mielikuvia teille syntyy jostain muusta aiheesta, kuten merenrannasta tai kesälomasta.
b. Hayao Miyazaki tekee kaikki suunnitelmansa storyboardin eli kuvakäsikirjoituksen avulla, jossa elokuvan tapahtumat esitetään sarjakuvan tapaan.
(http://www.ghibliworld.com/miyazaki_ponyo_US_visit_july_2009.html)
Kehitelkää valitsemanne mielikuvan ympärille lyhyt tilanne tai tarina, josta piirrätte sarjakuvan tapaan kuvakäsikirjoituksen. Tulostettava kuvakäsikirjoituspohja on saatavilla täältä.
Täällä voi kokeilla media-taitoja ”kuvakäsikirjoituskoneella, animaatiokoneella ja leikkaamossa”.
c. Ponyo rantakalliolla-elokuvassa tietokoneita ei ole käytetty apuna ollenkaan. Miyazaki on itse piirtänyt kymmeniätuhansia piirroksia elokuvaa varten ja keskittynyt erityisesti meren kuvaamiseen.
Elokuvaa varten piirrettiin 170 000 kuvaa, mikä on Miyazakin tuotantojen ennätys.
Elokuvassa on yksinkertaisia taustoja, joiden päälle on piirretty hahmot ja muut liikkuvat elementit. Miyazakin mielikuvituskin on ollut valloillaan, sillä etenkin merenalaiset kohtaukset ovat täynnä yksityiskohtia ja elämää. Elokuvan sanotaan olevan Miyazakin rakkaudentunnustus meren kauneudelle.
(Lähde: www.film-o-holic.com)
Maalatkaa pahville pari erilaista, yksinkertaista taustamaisemaa, esim. merenalainen näkymä, jossa on vettä ja pohjan muotoja tai näkymä metsään. Suunnitelkaa ja toteuttakaa pienryhmissä paperisia hahmoja ja yksityiskohtia tarinaanne. Valitkaa lopuksi sopiva taustamaisema luokan eteen ja esittäkää luokalle pieniä hahmoillanne pieniä esityksiä. Pienet yksityiskohdat voidaan kiinnittää sin-tarralla taustoihin ja liikuteltavista hahmoista voi tehdä keppinukkeja esittämisen helpottamiseksi.
Pienet tarinat voi myös animoida ja kuvata lyhyiksi animaatioelokuviksi.