keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

Lavastus tarinan kuljettamisen välineenä

Laajasti määriteltynä lavastus on elokuvassa hienovarainen mutta aina läsnäoleva hahmo ja ohjaajan uskollinen seuralainen. Elokuvan lavasteiden tärkein tehtävä on palvella tarinaa sekä luoda tunnelmaa. Lavasteiden avulla katsoja voi yhdistää tarinan tiettyyn aikaan, paikkaan ja tilanteeseen ilman, että niitä tarvitsee selittää sanallisesti. Koska tarina määrää lavastusta, on lavasteiden mukauduttava sen tarpeiden mukaan. Lavastusta suunniteltaessa on otettava huomioon myös kameran liikkeet. Esimerkiksi tavallisessa asuinhuoneistossa tapahtuvassa kohtauksessa on mietittävä ovien, ikkunoiden ja huonekalujen paikat sen mukaan, miten hahmot liikkuvat. Valaistus asettaa lavastukselle omat haasteensa.

Ympäristö kertoo henkilöhahmojen luonteesta, mieltymyksistä, elämäntyylistä sekä yhteiskunnallisesta asemasta. Yleensä hahmot valtaavat kuvatilan etuosan ja lavastus jää taustalle. Jotta ympäristöstä nousisi olennainen esiin, voidaan lavastuksessa painottaa erityisen tärkeitä asioita ja vastaavasti painaa taka-alalle vähemmän merkittäviä yksityiskohtia. Toisin sanoen huomio kiinnitetään tarinaa ja hahmoja alleviivaaviin tyyliseikkoihin.

Tavoitteena on tarinan kannalta uskottavan tilan luominen – katsoja pitää saada uskomaan elokuvan maailmaan, oli kyseessä sitten realistinen kuvaus tai sci-fi-maisema. Todenkaltaisuutta määrittävät paljon myös muut elokuvat ja taideteokset eli se, mitä olemme tottuneet valkokankaalla näkemään. Vaikkapa fantasiaelokuvan uskottavuutta voidaan testata vertaamalla sitä muihin saman genren eli lajityypin elokuviin, ei niinkään todelliseen elämään. Esitystapoja rikkomalla vakiintuneet vanhat esitystavat muokkaantuvat.


Elokuvan tarinan kannalta lavastuksessa oleellista ova esineet, jotka ovat merkityksellisimpiä kuin toiset (engl. props). Ne antavat viitteitä henkilöiden luonteenpiirteistä ja kuljettavat tarinaa eteenpäin. Kuten kirjailija Anton Tsehov on sanonut jo vuonna 1911: Jos ensimmäisessä näytöksessä seinällä roikkuu ase, kolmanteen näytökseen mennessä sillä tulee ampua jotakin. Jos asetta ei aiota käyttää, ei sitä tarvita seinällä.   


Tehtäviä

a) ”Metsä on Robin Hood -myytin sydän. Se tarjoaa houkuttelevan vastakohdan valtion ja kirkon vallalle”, toteaa lady Marionia näyttelevä Cate Blanchett. Pohdi kohtausta, jossa kuninkaan kruunua kuljettavat ritarit joutuvat väijytykseen sekä kohtausta, jossa Robin Hood miehineen hyökkää salamurhaajien kimppuun. Miten taistelujen esittämisessä hyödynnetään ympäröivää metsää? Onko luonnolla mielestäsi suuri merkitys kohtausten etenemisen kannalta? Millainen vertauskuvallinen merkitys metsällä on?

b) Lavastaminen vaikuttaa draamaan, ympäristö muokkaa tarinaa. Olet saanut tehtäväksesi lavastaa erilaisen, kokeellisen Robin Hood -tarinan. Se sijoittuu täysin erilaiseen aikaan ja paikkaan, valintasi mukaan joko 1800-luvun Venetsiaan, 1980-luvun suomalaiseen lähiöön, nykyaikaiseen japanilaiseen suurkaupunkiin tai tulevaisuuden avaruusalukselle. Robin ja Marion ovat tietenkin ajan mukaisia hahmoja. Käsikirjoita uudelleen kohtaus, jossa Robin tunnustaa rakkautensa Marionille. Kuvaile käsikirjoituksessa erityisesti tapahtumaympäristöä.