Juonen rakenne
Tarinat ja sadut tarjoavat monenlaisia toiminnan lähtökohtia. Yhtä satua voidaan tutkia ja työstää eri tavoilla, vaikkapa tarinoimalla, runoilemalla, näyttelemällä, kuvittamalla, rakentamalla sadun äänimaailmaa tai leikkimällä satua todeksi. Näin lapsi saa pohtia näkemäänsä ja selkiyttää samalla ajatuksiaan. Tarinoille on yhteistä juoni eli kertomuksen tapahtumat siinä järjestyksessä kuin ne tapahtuvat. (Lähde: Mediametka.fi)
1. Elokuvan tarinassa on löydettävissä draamankaari eli ALKU – KESKIKOHTA – LOPPU
ALKU: Tarinan alussa esitellään henkilöt ja tapahtumapaikka. Tapahtumat sysätään liikkeelle ja katsojalle annetaan viitteitä tapahtuma-ajasta. Elokuvan alussa ilmenee jokin ongelma tai ristiriita liittyen tarinan päähenkilöön. Katsojan mielenkiinto herätetään.
KESKIKOHTA: Tarinan keskikohdassa kertomus etenee kohti tarinan huippukohtaa, jossa tapahtuu yllättäviä asioita.
LOPPU: Päähenkilön asiat ratkeavat ja tarina saatetaan päätökseen. Hyvä voittaa ja paha saa palkkansa.
-
Laittakaa esille lapuilla juonen eri vaiheet; alku, keskikohta ja loppu. Kertokaa lappujen avulla, mitä Rölli ja kultainen avain -elokuvan alussa tapahtuu. Entä keskikohdassa tai lopussa?
-
Hakekaa googlen kuvahaulla kuvia elokuvasta, joita voitte käyttää apuna, kun muistelette elokuvan tapahtumia.
- Piirtäkää elokuvasta. Pohtikaa, mihin juonen eri vaiheisiin kuvat liittyvät.
3. Takauma
Elokuvassa vanha Rölli kertoo oman elämäntarinansa. Röllin lapsuuden ja nuoruuden vaiheista kerrotaan takaumien avulla.
- Piirtäkää eri-ikäisten Röllien muotokuvia hiilellä tai liiduilla. Tehkää savesta eri-ikäisiä röllejä.