Kuvaajan työ
Kuvaaja
Kuvaaja on vastuussa elokuvan lopullisesta visuaalisesta ilmeestä. Ennen kuvauksia kuvaaja palaveeraa ohjaajan ja lavastuksen kanssa siitä millaista visuaalista tyyliä elokuvaan lähdetään hakemaan.
Kuvaaja saattaa piirtää ennen elokuvaa ns. storyboardin eli kuvasuunnitelman elokuvasta, joka auttaa koko työryhmää hahmottamaan tavoiteltavan lopputuloksen paremmin.
Kuvaustilanteessa kuvaajan tulee varmistaa, että kuva on teknisesti ja taiteellisesti moitteetonta. Hänen pitää varmistaa, että näyttelijöiden, lavastajien, valaisijoiden ym. elokuvan eteen tekemä työ saadaan talteen. Yleensä suomessa kuvaaja vastaa myös kameran operoinnista, mutta kamera operaattori voi olla myös erikseen.
Näin työstään kertoo Roskisprinssin kuvaaja Kari Sohlberg: "Kuvaajan työ on rankkaa. Hän tekee pitkää päivää ja ottaa koko ajan kontaktia joka suuntaan. Kuvaajalta kysytään, ja kuvaaja kysyy kaikilta. Se on jatkuvaa kommunikaatiota, ja samalla pitää pystyä keskittymään omaan työhön." (HS 30.7.2011)
Kamera-assistentti
Kamera-assistentti on kuvaajan oikea käsi. Hänen vastuulleen kuuluu kamerakaluston tarkistaminen ja testaus ennen tuotannon alkua, sekä sen pitäminen toimintakunnossa kuvausten aikana.
Kuvauksissa ensimmäinen kamera-assistentti vastaa linssien vaihdosta ja kameran käydessä hänen tehtävänään on pitää kuva terävänä. Yhdessä toisen kamera-assistentin kanssa hän mittaa kuvattavien kohteiden etäisyydet ja tekee tarvittavat merkinnät, jotta kameran käydessä hän pystyy vaivatta pitämään kohteen terävänä linssin tarkkuutta säätämällä.
Toinen kamera-assistentti
Toinen kamera-assistentti on ensimmäisen kamera-assistentin oikea käsi ja vastaa kamerakaluston kuljetuksesta, roudaksesta ja teknisestä toimivuudesta. Periaate on se, ettei ensimmäisen kamera-assistentin tarvitse koskaan poistua kameran luota, vaan tilaa toiselta kamera-assistentilta kaiken mitä tarvitsee.
Toiselle kamera-assistentille kuuluu myös etäisyyksien ja askelmerkkien mittaaminen ja merkitseminen, joiden perusteella näyttelijät osaavat liikkua oikeisiin kohtiin ja ensimmäinen kamera-assistentti hakea skarpin paikan.
Valaisija ja Valomies
Valaisija on vastuussa elokuvan valaistuksen suunnittelusta ja toteutuksesta. Koska elokuvakamera ei ”näe” varsinkaan hämärässä yhtä hyvin kuin ihmissilmä tarvitaan elokuvan tekemiseen paljon lisävaloa. Valaisija toteuttaa valaistuksen kuvaajan toiveiden mukaan apunaan valoryhmä. Valokalusto koostuu mm. ständeistä eli jalustoista, valon heijastukseen käytettävistä refloista, valon värisävyyn vaikuttavista kalvoista sekä totta kai itse lampuista, joita on monia eri tehoisia eri tarkoituksiin. Kaluston käyttö vaatii valomiehiltä asiantuntemusta niin itse kaluston toiminnasta kuin sähköopistakin.
Storyboard
Tässä videossa elokuvan kuvaaja Kari Sohlberg ja ohjaaja Raimo O. Niemi kertovat elokuvan storyboardeista.
Voitte kokeilla storyboardin tekoa myös australialaisen Australian Centre for the Moving Imagen Storyboard-generaattorin avulla. Huomioikaa että sivusto on englanninkielinen.