keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

Lyhytanimaatio ja animaatiotekniikat

Taiteellisesta lähtökohdista tehtyjä animaatioita voidaan kutsua lyhytanimaatioksi.
Parhaalle lyhytanimaatiolle on jaettu jo vuodesta 1931 alkaen. Lähde: Wikipedia

1. Ota selvää:

  • Missä suomessa voi opiskella animaatoriksi?
  • Mitä kotimaisia animaatiofestivaaleja on olemassa?
  • Missä muualla lyhytanimaatioita voi nähdä?

2. Mistä Sore Eyes for Infinity mielestäsi kertoo? Mikä on elokuvan teema? Olisiko elokuvan voinut toteuttaa muuten kuin animaationa? Mitä ilmaisukeinoja animaatio mahdollistaa?

3. Tutustukaa animaation eri tekniikoihin

Sore Eyes for Infinity on toteutettu tietokoneavusteisena pala-animaationa, johon on yhdistetty perinteistä piirrosanimaatiota. Animaatiotekniikoita on olemassa lukuisia, joihin voi tutustua tämän tehtävän avulla.

Tiedonhakutehtävä

Oppilaat jaetaan pareiksi ja jokaiselle parille annetaan yksi animaatiotekniikka (ks. alla) tutkittavaksi. Oppilaat käyttävät apuna nettiä, ja etsivät vastaukset seuraaviin kysymyksiin (45min) ja tämän jälkeen oppilaat esittelevät toisilleen tutkimuksensa tulokset näyttämällä ensin esimerkkinä käytettävän elokuvan videon, ja kertomalla sen jälkeen tekniikasta jolla se on toteutettu (30-45min).

  • Minkälaisia materiaaleja tällä tekniikalla toteutettavaan animaatioon tarvitaan?
  • Kuinka hahmot toteutetaan?
  • Kuinka hahmoja liikutellaan?
  • Etsikää kuva, joka havainnollistaa animaation tekemistä tällä tekniikalla (esim. kuva animaattorin työpisteestä)
  • Etsikää yksi elokuvaesimerkki tällä tekniikalla toteutetusta animaatiosta. Mikä animaatioyhtiö on tuottanut animaation? Kuka sen on ohjannut? Mistä animaatio kertoo? Etsikää videoklippi tästä animaatiosta.

Animaation lajeja

Nukkeanimaatio

Tekniikassa animoidaan tarkoitusta varten luotuja nukkeja, joita liikutetaan vähäsen ja jokaisesta liikkeen vaiheesta otetaan kuva – eli se on yksi stop-motion animaation laji. Nukke voi olla valmistettu mistä tahansa materiaalista, kunhan sen eri ruumiinosia on mahdollista liikuttaa. Nukkejen sisällä on yleensä esimerkiksi alumiinista tehty tukiranka, jonka avulla nukke pystyy pystyssä eri asennoissa. Nukkeanimaatiossa myös muu animaation maailma on luotu käsityönä rakentaen.

Esimerkki: Fantastic Mr. Fox, ohj. Wes Anderson

Vaha-animaatio

Vaha-animaatio on nukkeanimaation kaltainen tekniikka, mutta erona on se, että hahmot on muovailu vahasta. Ammattimaisessa vaha-animaatiossa käytettävä muovailuvaha on erilaista kuin tavallinen muovailuvaha. Se on hieman jähmeämpää, ja on tärkeää että vahan pinta ei kiillä liikaa. Tavallisesta kaupasta löytyvästä muovailuvahasta voi kuitenkin tehdä mainiosti animaatiohahmoja. Vahahahmon liikuttelu on helppoa, koska materiaali on muovailtavaa, mutta vahan pinnan tasaisena säilyttäminen tuo tekniikkaan haasteita. Vahahahmot seikkailevat maailmassa, joka on osin tehty myöskin muovailuvahasta, mutta myös muita materiaaleja käyttäen.

Esimerkki: Wallace & Gromit, ohj. Nick Park

Pala- tai leikeanimaatio

Tämä animaatiotekniikoista vanhin on erilaisista paperista, pahvista, lehdistä, valokuvista tai muusta materiaalista leikattujen palojen ja niiden liikuttelun avulla luotu animaatio. Kaikki liikuteltavat osat täytyy leikata erikseen. Yleensä pala-animaatio kuvataan ylhäältä päin, ja tulos on kaksiulotteinen animaatio. Leikeanimaatioon saa aikaan tilan vaikutelmaa käyttämällä esimerkiksi perspektiiviä leikeosien koon määrittämisen apuna.

Esimerkki: Pikku Kakkosen jäävaroitus, ohj. Camilla Mickwitz

Piksillaatio

Piksallaatio on stop motion –animaation laji, jossa liikutetaan nuken tavoin ihmisiä. Tuloksena on omituinen, nykivän liikkeen animaatio.

Esimerkki: Stalker, ohj. Tatiana Moshkova

Piirrosanimaatio

Piirrosanimaatiossa animoitu kuva koostuu kokonaan erillisistä paperille piirretyistä kuvista. Tyypillisesti kuvia käytetään 12-24 yhtä sekuntia kohti. Jotta peräkkäin esitettävien piirrosten luoma liikevaikutelma on sulava, animaation piirtäjä käyttää apuvälineenä valopöytää/ tietokonetta. Asettamalla yhden piirroksen päälle toisen paperin, piirtäjä voi piirtää uuden kuvan hieman eri tavalla. Jokainen piirretty kuva valokuvataan tai skannataan lopullisen elokuvan koostoa varten. Joskus piirrosanimaatio piirretään käsin, mutta väritetään tietokoneella.

Esimerkki: Prinsessa Kaguyan taru, ohj. Isao Takahata

Tietokoneanimaatio

Kaikki erilaiset tavat tehdä animaatiota tietokoneella pohjautuvat samaan periaatteeseen, kuin käsintehdyt animaatiot. Tietokoneella voi luoda pala-animaation tavoin yksinkertaisia muotoja, joita voi liikutella ja jokaisen vaiheen kuvan tallentaa erikseen. Tietokoneanimaatio koostuu lukuisista eri tasoista: yksi taso on tausta, toinen taustan liikkuvat elementit, kolmas yksi hahmoista jne. Jokaiselle liikkuvalle elementille luodaan tietokoneella oma liikerata.

Esimerkki: Frozen, ohj. Chris Buck & Jennifer Lee

Lähde: Boksitrollit-oppimateriaali