Talo ja sen henki
Beauvois’n mielestä elokuvan pääroolissa on maatalo. Hän etsi taloa pitkään, sillä sen täytyi olla uskottava, mutta siitä piti huokua myös oikeanlainen paikan henki.
- Kuvaile elokuvan taloa: ulko- ja sisätiloja.
- Mieti, millä tavoin talo ja talon ympäristö kertovat meille ajasta 1900-luvun alussa.
- Kerro yksittäisistä esineistä, joita elokuvasta muistat ja jotka juurruttavat meidän tuohon menneeseen aikaan.
- Mikä talossa ja sen lähiympäristössä paljastaa, että elokuva ei sijoitu esimerkiksi Pohjoismaihin?
- Miten kuvarajaukset, kameran liikkeet ja leikkauksen rytmi vaikuttavat siihen, minkälaisen Beauvois’n painottaman paikan hengen elokuva luo?
Elokuva kuvattiin yhdessä ainoassa kuvauspaikassa: talossa ja sen lähiympäristössä. Beauvois kertoo, miten samalla tavoin myös studiossa työskennellään yhdessä rajatussa paikassa. Suurin ero studiokuvaukseen oli kuitenkin tuo paikan todellisuus Suojelijat-elokuvaa kuvatessa. Talo oli peräisin ajalta, johon elokuvan tarinakin paneutuu.
Beauvois’n mukaan samassa paikassa kuvaaminen sallii alituiset muutokset ja antaa tilaa uusille ajatuksille. Yksittäisiä kuvauspaikkoja voidaan helposti muuttaa, samoin kuvausjärjestystä.
Vastaavasti digitaalikuvaus, jota Beauvois käytti ensimmäistä kertaa tässä elokuvassa, antaa tilaa spontaaniudelle. Suuresta määrästä kuvattua aineistoa voidaan myöhemmin karsia ja käyttää osia, joita ei alun perin suunniteltu käytettävän.
- Tee kuvakäsikirjoitusharjoitus: Piirrä paperille kahdeksan ruutua, sarjakuvaruutujen tapaan. Tehtävänäsi on piirtämällä kuvailla tarina, joka sijoittuu yhteen taloon. Kuten sarjakuvassa, kehitä siis oma tarinasi ja piirrä henkilöhahmo(t) ja tapahtumat ruutuihin niin, että jokainen ruutu vie tarinaa eteenpäin. Ruutuihin voit piirtää talon ulko- ja sisätiloja. Pääasia on, että kuvakäsikirjoitusta lukeva ymmärtää kuvien perusteella, mitä tarinassa tapahtuu.