keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

Elokuva sukupuoliteknologiana

Elokuvat osallistuvat aktiivisesti maailman muokkaamiseen tarjoamalla ymmärrystä maailmasta, ihmisyydestä ja elämästä. Elokuvat eivät vain heijasta omaa aikaansa vaan ne tulkitsevat, ottavat kantaa ja joskus myös problematisoivat käsityksiä esimerkiksi mieheydestä ja naiseudesta, aikuisuudesta ja nuoruudesta, perhemalleista ja ihmissuhteista.

Elokuvatutkija Teresa de Lauretis kutsuu elokuvaa sukupuoliteknologiaksi joka tuottaa, markkinoi ja juurruttaa katsojiin sukupuolittuneita käsityksiä ja kokemuksia. Elokuvat vaikuttavat siihen miten ymmärrämme ja millaisia ominaisuuksia ja erontekoja liitämme sukupuoliin – kuten mikä on mielestämme miehistä tai naisellista toimintaa ja olemista. Elokuvat vaikuttavat käsityksiimme todellisuudesta ja itsestämme, mutta ne tekevät sen omien lakiensa, kuten kerronnan, lajityyppien ja tekniikoiden, kautta. Juuri näiden sisäänrakennettujen katsomis- ja lukemisreittien takia elokuva on erityisen tehokas sukupuoliteknologia. Samalla kun katsoja havaitsee ja ymmärtää näkemänsä ja kuulemansa, häneen juurtuu sukupuolittuneita kuvia ja merkitysten malleja siitä mitä on olla mies tai nainen, poika tai tyttö, nuori tai vanha jne.

Pohdi Superclásico -elokuvaa sukupuoliteknologina. Millaisia käsityksiä ja ymmärrystä miehistä ja naisista elokuva tuottaa? Voit miettiä elokuvaa kokonaisuutena tai roolihahmojen kautta:

  • Christian (hylätty keski-ikäinen aviomies, poikaansa rakastava isä, joka on kuitenkin keskittynyt vain omaan suruunsa jne.)
  • Juan Diaz (intohimoinen mies joka on rakastunut itseään vanhempaan naiseen, menestynyt ja ihailtu urheilija jne.)
  • Oscar (teini-ikäinen poika joka suree vanhempiensa eroa, ikävöi äitiään, lukee Kierkegaardia, kokee ensirakkauden jne.)
  • Mendoza, Oscarin tyttöystävän, Veronican, isä (tytärtään suojeleva isä, mies joka pahoinpitelee teini-ikäisen pojan jne.)
  • Vanha mies viinibaarissa (elämää nähnyt mies, murjottaja, runoilija jne.)
  • Anna (miehensä jättänyt ja uuden rakkkauden löytänyt nainen, äiti joka ei ole vuoteen tavannut poikaansa jne.)
  • Fernanda-kotiapulainen (iäkäs nainen, itsevarma, seksuaalisesti oma-aloitteinen ja aktiivinen jne.)
  • Veronica (kaunis tyttö, Oscarin rakkauden kohde jne.)

Mitä mieltä olet elokuvan sukupuolikuvastosta (mies- ja naiskuvastot)? Onko se mielestäsi uskottava? MIksi tai miksi ei?

Tavoittiko elokuva tunteita ja kokemuksia? Millaisia? Kenen? Miten?