keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

Kuu oli yksinään korkealla tyhjällä taivaalla. Kuin vanha kultaraha. Se valaisi vuoren rosoisen harjan ja yksityiset tuulipuut. Niiden kaikkien ääriviivat erottuivat kirkkaampana tummaa taivasta vasten. Myös maiseman varjoon jäävästä osasta erotti nyt kaiken kuten esimerkillisesti otetusta valokuvasta.

”Kuulehan”, poika sanoi. ”Minä en ole vielä kertonut sinulle satua. Minunhan piti kertoa satu sinulle.”

”Kerro se nyt”, tyttö sanoi.

”Minäpä kerron”, poika sanoi.

Isä ole kertonut sen hänelle lapsena ja se oli jäänyt kiehtovana hänen mieleensä, vaikka hän oli paljon muuta unohtanut. Hän sanoi. Se oli seikkailusatu.

”Mikä sen nimi on?” tyttö kysyi vielä.

”Korttipelisatu”, poika sanoi.

Marko Tapio, Korttipelisatu, WSOY, 1958

Marko Tapion kirja Korttipelisatu kertoo pojan ja tytön kohtaamisesta, pojan ihailevasta suhteesta isäänsä ja pojan varttumisesta nuoreksi mieheksi. Marko Tapion kirjoissa vilisee henkilöitä, paikkoja ja tapahtumia hänen omasta elämästään ja lähipiiristään.

1. Jatkoa Korttipelisatuun

Istutaan piirissä ja rakennetaan yhdessä jatkoa Korttipelisatuun, jonka tarinan poika lupasi tytölle kertoa. Tarina etenee lause kerrallaan. Tarinan kertojalla on merkkiesine, joka kiertää kertojalta toiselle. Mikäli ei keksi jatkoa tarinaan, voi merkkiesineen antaa suoraan eteenpäin. Käytetään hyväksi satukaavaa: Olipa kerran…., joka päivä…., kunnes eräänä päivänä…., siitä seurasi että…., siitä päivästä lähtien….

Marko Tapion tuotantoa

 
Olimme vilkuilleet ylös kiristävinä pakkasiltoina. Silloin Linnunrata raivaa tietään vinkuvana myrskynä. Repaleinen pilvi yksinäisenä hyppii maan yllä. Liian kylmältä tuntuu silloin.

Tähtitaivaan katseleminen leppoisina suojaöinä on toista. Tähdet näkyvät silloinkin selkeästi, mutta taivas käy sinisenä ja mehevänä, se ei ole musta. Taivas on kuin sula ja vahva virta, mikä matkaa lumisten maisemien välitse. Se on toinen kotimme. Tuolta olemme tulleet. Sinne toivon siivillä.

Harri tapper, Näin syntyvät revontulet, Atena, 1990

2. Harri Tapperin käyttämästä tekstilajista käytetään nimistystä maagisrealismi. Muuta omaa tekstiäsi, jonka olet kirjoittanut Ympäristö, paikka, tila -kohdan 2. tehtävän ohjeen mukaisesti maagisrealistiseksi kuvailuksi. Koeta saada kuvailusi tunnelmaa muutettua sadunomaiseksi. Voit vapaasti keksiä asioille aivan uusia, itsekeksittyjä ilmaisuja.

Toiminnallinen tehtävä

3. Isottelua

Kielellä leikittelyyn liittyy myös isottelu ja liioittelu. Muodostetaan 4-5 hengen ryhmiä. Ensimmäinen aloittaa sanomalla ääneen jonkun tosi lauseen (esim. Söin eilen banaanin). Seuraavan tehtävänä on pistää paremmaksi ja sanoa esim. “Mutta minä söinkin viisi banaania!” Edelleen seuraavana vuorossa olevan tulee jatkaa liioittelua ja keksiä, miten voisi vielä pistää edellistä kommenttia paremmaksi. Jatketaan lauseiden sanomista niin pitkään kuin mahdollista.

Harri Tapperin omaelämäkerrallinen tuotanto

      
4. Lähtökohtana luonto

Esimerkki Kain Tapperin  taiteen lähtökohdasta, luontokokemuksesta.

Toiminnallinen tehtävä:

Kain Tapper mielletään ulkomailla vahvasti suomalaisen taiteen malliesimerkiksi. Yhtenä syynä ovat hänen luontoaiheiset teoksensa. Muodostetaan 3-4 hengen ryhmiä. Tehtävänä on muovata luontoaiheisia patsaita ryhmässä. Ensimmäinen asettuu haluamaansa asentoon ja jähmettyy patsaaksi. Katsotaan patsasta hetken verran. Seuraava asettuu ensimmäisen patsaan viereen ja tuo oman lisänsä kokonaisuuteen. Jatketaan kunnes kaikki ryhmäläiset ovat osana veistosta. Patsaan osien tulee olla kiinni toisissaan. Muu luokka odottaa, että patsas on muodostunut valmiiksi. Ryhmät esittelevät patsaansa muulle luokalle vuorollaan.Patsaille voi keksiä myös aiheita ja nimiä dokumentin pohjalta. Keskustellaan lopuksi, millaisia patsaista yhdessä saatiin tehtyä.