keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

Taxi Teheranin ohjaajaa, Jafar Panahia, pidetään yhtenä keskeisimmistä elokuvantekijöistä Iranissa. Panahi on todennut olevansa kiinnostunut käsittelemään elokuvissaan inhimillisiä kohtaloita, joita hän pyrkii tulkitsemaan runollisella ja taiteellisella tavalla. Panahi on sanonut, ettei hän halua käyttää tarinoissaan pahoja tai ilkeämielisiä roolihahmoja, sillä hän uskoo ihmisten perimmäiseen hyvyyteen. Panahin tyyliä on luonnehdittu älykkääksi ja harkitun emotionaaliseksi, sillä hänen on todettu välttävän elokuvissaan äärimmäisiä tunnelatauksia. Lähde

  • Pohdittavaksi: Miten ohjaajan kiinnostus tavallisten ihmisten elämään näkyy Taxi Teheranissa? Minkälaisilla roolihahmoilla Panahi pyrkii rakentamaan tarinansa? Mitä tunteita elokuva sinussa herätti? Miten elokuvallista ”runollisuutta” tai ”taiteellisuutta” voitaisi tulkita Taxi Teheranin kohdalla?

Jafar Panahi esiintyy itse omassa elokuvassaan, taksikuskin roolissa. Hänen asiakkaitaan, kyytiä tarvitsevia teheranilaisia, esittävät ihmiset eivät hekään ole iranilaisia ammattinäyttelijöitä vaan anonyymejä harrastelijoita. Taksi on elokuvassa tapahtumapaikka, joka kokoaa itseensä ihmisten elämäntarinat. Taksimatka onnistuu muokkaamaan teheranilaisten tekemiä ratkaisuja ja heidän elämänkohtaloita. Erilaisista keskustelu- ja neuvottelutilanteista rakentuva tarina tallentuu autoon sijoitettuun kameraan. Taxi Teheran on näin myös elokuva, jonka yksi tärkeä teema on ohjaajan rooli ja elokuvan tekeminen itsessään.

  • Pohdittavaksi: Miten Jafar Panahin esiintyminen taksikuskina itse ohjaamassaan elokuvassa vaikuttaa Taxi Teheranin tarinaan ja sen olemukseen? Millä tavoin elokuva olisi erilainen, jos kuskia näyttelisi joku muu? Vaikuttaako tieto siitä, että kuskin kyyditsemät teheranilaiset ovat anonyymejä näyttelijöitä elokuvasta tekemiisi tulkintoihin? Mikä elokuvassa on fiktiota ja mikä on faktaa? Uskotko, että oikean teheranilaisen taksikuskin työpäivä voisi olla juuri samanlainen kuin miltä se Panahin elokuvassa näyttää? Perustele näkemyksesi!
     
  • Tehtävä: Kehittele ja kirjoita mielikuvituksellinen kertomus, jonka tapahtumapaikka on jokin kulkuväline. Valitse vaikkapa lentokone, juna tai sukellusvene. Rakenna tarinasi henkilöhahmolla, jotka ovat toiselleen entuudestaan tuntemattomia. Mieti myös mitä haluat lukijalle paljastaa tai jättää kokonaan kertomatta.