keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

Kovasikajutussa ja Tokasikajutussa kuvataan musiikin lisäksi kehitysvammaisten ihmisten elämää. Bändin jäsenet asuvat tai ovat asuneet Lyhty ry:n kehitysvammaisten asuntolassa. He käyttävät yhdistyksen palveluita.

1. Tutustukaa YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevaan yleissopimukseen (Suomen YK-liitto: ”Vammaisten oikeudet”) sekä käytännönläheiseen käsikirjaan, jonka Invalidiliitto on julkaissut. (Invalidiliitto: ”YK:n vammaissopimus käyttöön! –käsikirja”). Pohtikaa sitten seuraavia kysymyksiä:
Mistä puhutaan, kun puhutaan vammaisten oikeuksista? Mitä vammaisuus on? Miten vammaisuus määritellään? Minkälaiset asiat ovat erityisen tärkeitä? Millaisia käytännön esimerkkejä – ja esimerkkejä oikeusrikkomuksista – käsikirjassa on? Millaisia ajatuksia vammaisten oikeudet teissä herättävät? Miten oma oppilaitoksenne on huomioinut vammaiset? Oletteko joskus nähneet tilanteen, jossa vammaista henkilöä on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti?

2. Tutustukaa sitten uutisiin, jotka liittyvät vammaisiin, vammaisuuteen ja vammaisten oikeuksiin. Mistä nämä uutiset kertovat? Kuka uutisen on kirjoittanut?  Millainen kirjoituksen tyyli on? Mitä uutisella halutaan kertoa? Mitä ajattelitte ja tunsitte kun luitte uutista?

Yle: Vammaiset

Yle: ”Vammaisten oikeudet”

Helsingin Sanomat: ”Vammaiset”

3.Tutustukaa lopuksi vielä Ei myytävänä! –kansalaisaloitteeseen. Aloitteella halutaan turvata vammaisten oikeudet, mutta mistä siinä tarkemmin ottaen on kysymys? Ketkä sen ovat laittaneet liikkeelle? Keitä aloite koskee, kuka sitä voi tukea? Mitä asiaa aloite ajaa? Mitä tarvitaan, että aloite voi toteutua?
 

Esteettömyys

4. Pohtikaa aluksi, mitä teidän mielestänne tarkoittaa ’esteettömyys’. Keitä esteettömyys koskee? Mitä asioita siihen kuuluu? Oletteko olleet tilanteessa, jossa huomasitte kuinka tärkeää esteettömyys on? Mitä elokuva ja elokuvan henkilöt kertovat esteettömyydestä?

5. Tutustukaa tämän jälkeen enemmän esteettömyyteen. Mitä kaikkea se voi tarkoittaa? Aloittakaa Invalidiliiton ja Kehitysvammaisten tukiliitto ry:n sivuista. Voitte tutkia aihetta laajemminkin. Millaisia asioita nousee esille? Käsitelläänkö esteettömyyttä uutisissa, jotka kertovat vammaisista? Tai muissa medioissa? Mitä esteetön elämä merkitsee teille?

6. Tutustukaa vielä Suomen YK-liiton Kansainvälisen vammaistenpäivän sivustoon. Tehkää sieltä tehtävät, jotka liittyvät vammaisten oikeuksiin ja esteettömyyteen. Keskustelkaa tehtävien jälkeen, mitä ajatuksia ja tunteita ne herättivät.