Naisten sota
1. Tuntemattomuuden taustat
Miettikää, miksi elokuvan nimi on Tuntematon emäntä? Keskustelkaa ryhmässä tai pareittain.
2. Sotakuvauksia
Listatkaa kotimaisia sotakuvauksia: elokuvia (sekä fiktiivisiä että dokumentteja), kirjoja, sarjakuvia, lauluja yms… Mistä sotakuvauksissa kerrotaan? Kenen näkökulmasta niissä kuvataan sotaa?
TAUSTAA
Dokumentin nimi on tietysti viittaus Väinö Linnan sotaklassikkoon Tuntematon sotilas. Elokuvan nimen voi kuitenkin tulkita kuvaavan sodanaikaisen kotirintaman historiaa, ja siitä, kuinka vähän kertomuksia siitä on. Sotafiktio ja -historia keskittyvät suurilta osin varsinaiseen sodan kulkuun, rintamalinjoihin, taisteluihin sekä sotilaiden kokemuksiin. Myös sotaa edeltävistä ja seuranneista ulko- ja sisäpolitiikan tapahtumista on olemassa valtavasti tutkimuksia. Voikin sanoa, että talvi- ja jatkosota ovat suomalaisen historiankirjoituksen suosikkiaiheita
Naisten kannalta sotahistoria on painottunut Lotta Svärd -järjestön historian sekä rintamalottien toiminnan kuvaamiseen. Kotirintamasta on toki olemassa historiankirjoitusta, mutta sen määrä on vähäinen, ainakin verrattuna varsinaisia sotatoimia käsittelevään tutkimukseen. Kirjallisuuden puolella kotirintaman sotakokemuksia on kuvattu historiantutkimusta runsaammin. Kirjailijoista erityisesti Laila Hirvisaari ja Sirpa Kähkönen ovat käsitelleet teoksissaan kotirintamalla olleiden naisten sotakokemuksista.
Sotakuvauksia:
– Väinö Linna: Tuntematon sotilas, Täällä pohjantähden alla osa III.
– Antti Tuuri: Talvisota.
– Laila Hirvisaari: Hylätyt talot, autiot pihat; Siellä jossakin.
– Sirpa Kähkönen: Lakanasiivet; Neidonkenkä.
– Enni Mustonen (Kirsti Manninen): Lapinvuokko.
– Elokuvia: Rukajärven tiellä, Hylätyt talot, autiot pihat, Talvisota, Pikkusisar, Lupaus, Etulinjan edessä, Tali-Ihantala (lisätietoa elokuvista: www.imdb.com)