keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

Animaatiohahmo ja tausta

a) Tehkää animaatiohahmoja muovailuvahasta. (tarvitaan muovailuvahaa ja halutessa erikokoisia valkoisia puuhelmiä silmiksi). Tehkää myös esim. taustamaalaus tai eri materiaaleista kootut lavasteet, joissa hahmot elävät. Hahmot valokuvataan taustojen edessä esim. digitaalisella kameralla ja kuvista tehdään näyttely koulun nettisivuille.

b) Muodostakaa esim. 4-5 hengen ryhmiä. Keksikää tarina, joka tapahtuu yksissä lavasteissa. Ryhmä rakentaa lavasteet ja kukin tekee yhden hahmon muovailuvahasta (tarvitaan muovailuvahaa ja erikokoisia valkoisia puuhelmiä silmiksi). Ryhmä toteuttaa tarinansa animaationa. Kaikki saavat animoida omaa hahmoaan. Jos ei ole aikaa tehdä tarinaa, hahmot voivat tulla kuvaan ja kohdata siinä toisensa.

Erilaisia tyylejä liikkua

Miten liikkuu vanha mummo tai merirosvo, jolla on puujalka? Entä vauva? Entä erilaiset eläimet, käärme, leijona, apina? Muodostetaan ryhmiä. Kukin ryhmä keksii tarinan ja tekee esityksen, jossa  jokaisella hahmolla on erilainen tapa liikkua.

Mato – koko luokan yhteinen piksillaatio-animaatio (Vaatii kameraa, jossa saa säädettyä  frame rec-arvon pieneksi)

Piksillaatio tarkoittaa animaatiotekniikkaa, jossa animoidaan ihmistä. Tämän voi tehdä esim. ulkona koulun pihalla. Koko luokka voi mennä esim. jonoon peräkkäin. Otetaan kuva. Sitten kaikki ottavat askeleen tai kengänmitan eteenpäin. Otetaan kuva. Sitten kaikki liikkuvat taas askeleen eteenpäin. Tätä jatketaan. Yksi voi olla kuvaaja ja yksi ohjaaja, joka sanoo minne päin jono kiemurtelee. Lopputulos näyttää siltä, että jono liukuu kuvan läpi tai (jos jaksaa tehdä kauemmin) ympäri koulun pihaa. Kun ei enää jaksa, lapset voivat yksi kerrallaan poistua kuvasta. Tämä näyttää siltä kuin he häviäisivät ilmaan. Parhaalta piksillaatio näyttää silloin, kun malttaa olla ihan paikoillaan silloin, kun kuva otetaan. Piksillaatiolla voi saada ihmisen lentämään, jos ihminen hyppää aina ilmaan kun kuva otetaan.

Perustietoa animaation tekemisestä

Mitä animaatio on? Animaatio-termi tarkoittaa elävöittämistä. Animaattori on henkilö, joka tekee elottoman eläväksi animoimalla, eli liikuttelemalla hahmoa vähän kerrallaan kameran alla.

Miten animaatiota tehdään? Animaatiota kuvataan ruutu ruudulta (frame by frame) kameran alla. Yhdessä sekunnissa on 25 ruutua, jos kuvataan videolle. (24 ruutua, jos kuvataan filmille.) Animaatiota voidaan kuvata helposti esim. videokameran frame rec-toiminnolla. Frame rec-toimintoa voi eri videokameroiden menu-valikosta säätää eri pituisiksi. Useissa kameroissa frame rec on 12 fr kerralla, jolloin kamera toisin sanoin kuvaa puoli sekuntia kerralla. Paras tulos saadaan, jos frame recin voi säätää 2-4 frameen. Pienemmällä luvulla saadaan aikaan sulavampaa liikettä, mutta on hitaampaa kuvata. Animaatiota voi tehdä myös kuvaamalla digitaalisella valokuvakameralla ja yhdistämällä peräkkäiset kuvat tietokoneella leikkausohjelmassa. Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että hahmoa kannattaa liikuttaa noin 1-2  cm kerrallaan. Näin saadaan aikaan hidasta ja sulavaa liikettä. Mitä isompia harppauksia hahmo tekee, sitä nopeammin se liikkuu. Jos malttaa liikuttaa hahmoa hitaasti, liikkeestä saa paremmin selvää. Aina kun hahmon liikkeen suunta vaihtuu, kannattaa kuvata taukoa, eli antaa hahmon olla paikallaan, ja kuvata esimerkiksi 6-10 painallusta. Näin hahmon liikkeet rytmittyvät ja niistä saa paremmin selvää.

Mitä eri ammatteja animaation tekemiseen sisältyy? Käsikirjoittaja, ohjaaja, kuvaaja, hahmosuunnittelija, nukentekijä, lavastaja tai taustasuunnittelija, valaisija, animaattori, leikkaaja, äänisuunnittelija, ääninäyttelijä, musiikintekijä, tuottaja.

Mitä eri animaatiotekniikkoja keksitte? Nukkeanimaatio (esim. Turilas ja Jäärä, Nukkumatti), piirrosanimaatio (esim. Disneyn Peter Pan, Lumikki, Prinsessa Ruusunen), pala-animaatio (esim. Hinku ja Vinku, Kössi Kenguru), vaha-animaatio (Wallace ja Gromit-animaatiot: Suuri huviretki, Väärät housut), hiekka-animaatio (animoidaan hiekkaa kameran alla lasilevyn päällä niin, että se on valaistu alhaalta), esineanimaatio  (animoidaan mitä tahansa esineitä kameran alla, käytetään esim. mainoksissa), piksillaatio (animoidaan ihmistä kuva kuvalta, esim. Jan Kounenin lyhytelokuva Gisele Kerosene) 3D- tietokoneanimaatio (esim. tv-sarja Itsevaltiaat).  3D- tietokoneanimaatiota käytetään myös monissa ns. tavallisissa pitkissä elokuvissa (esim. Taru sormusten herrasta elokuvan hahmo Klonkku, efekteihin, kuten Kanin kirous elokuvan sumu ja esimerkiksi toimintaelokuvien ampumisefektit)

Kanin kirous -animaation tekemisestä

Wallace ja Gromit-animaatioiden hahmot on tehty käsin muovailuvahasta. Näissä animaatioissa käytetty muovailuvaha on tiheämpää ja jähmeämpää kuin ns. tavallinen muovailuvaha. Hahmot on rakennettu magneettijalkaisten Meccano-luurankojen ympärille ja  niissä on myös mehiläisvahaa, hammastahnaa ja kiillettä. Lavasteet on rakennettu kaikenlaisista sopivista materiaaleista. Lisäksi elokuvassa on käytetty 3D-tietokoneanimaatiota mm. tehosteiden tekemiseen. (lähde: Tero Salosen artikkeli "Wallace & Gromit", Image 08/2005)

Kanin kirous-elokuvan tekemiseen kului neljä vuotta. Elokuvassa nähdään Wallace ja Gromit-elokuvien suurin joukkokohtaus, jossa on mukana yli 30 hahmoa. Tämän kirkkokohtauksen kuvaamiseen kului useita kuukausia. Kohtaus on ollut vaikea toteuttaa,  koska jokaista animaatiohahmoa pitää liikuttaa erikseen kunkin oman luonteen mukaan, ja vasta sitten voi ottaa uuden kuvan. Animaattorin täytyy muistaa, miten hän on kutakin hahmoa liikuttanut. Jos samaa kuvaa animoi useampi animaattori, heidän täytyy ottaa toistensa animoimat liikkeet huomioon. Monesti päähahmolla on yksi ja sama animaattori, joka luo hahmon luonteen. Esimerkiksi Nick Parkin aiemmassa Wallace ja Gromit- animaatiossa Väärät housut animaattori Steve Box animoi ikimuistettavasti pingviinin hahmoa. Kanin kirouksessa Steve Box on toinen ohjaajista.

Lisätietoja

Kanin kirous -animaation englanninkieliset nettisivut sisältävät pätkiä elokuvasta ja paljon hauskoja yksityiskohtia elokuvan kuvauksista.

Peter Lordin kirja Cracking animation. Kirjassa on runsaasti värikuvia, ja se on oikea aarreaitta aiemmista Wallace ja Gromit-animaatioista sekä muista Aardman-animaatiostudion elokuvista ja mainoksista kiinnostuneille.