keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukino-kyselyyn

Mielipiteesi olisi tärkeä meille parantaaksemme palveluitamme. Osallistujen kesken arvotaan pieni palkinto.

SV | EN | RU

 

“I was thrown out of New York University for cheating on my Metaphysics final. I looked within the soul of the boy sitting next to me.”

–       Woody Allen

 

Woody Allen (alkuperäiseltä nimeltään Allan Stewart Konigsberg) syntyi New Yorkissa 1935. Allenin lahjat huumorin parissa huomioitiin jo nuorena: hän aloitti kirjoittajan uransa teini-ikäisenä laatimalla vitsejä kaupungin juorulehtiin. Parikymppisenä hänestä tuli näytelmien ja television komediasarjojen käsikirjoittaja, jonka asiakkaina oli monia aikansa menestyneitä näyttelijöitä. 1960-luvulla, saatuaan tarpeekseen muille kirjoittamisesta,  Allen ryhtyi tuottamaan materiaalia itselleen. Alku oli hankala, sillä Allen ei pitänyt esiintymisestä. Hänen omaperäisen humoristin kykynsä huomanneet managerit kuitenkin kannustivat jatkamaan esiintymistä, ja lopulta Allen voitti ujoutensa. Hän kiersi esiintymässä koomikkona ensin yökerhoissa ja myöhemmin televisiossa, mm. Candid Camera (Piilokamera) -ohjelmassa.

Vaikka elokuva-aiheiset yliopisto-opinnot eivät sujuneet, Allenin jo lapsena alkanut kiinnostus alaa kohtaan oli suuri. Lopulta vuonna 1965 Allen käsikirjoitti ensimmäisen pitkän elokuvansa Hei Pussycat (What’s New, Pussycat?). Vuotta myöhemmin saivat ensi-iltansa debyyttiohjaukset sekä teatterissa (Don’t Drink the Water)että elokuvassa (What’s Up, Tiger Lily?). Varhaisten elokuvien tyylilaji oli Marx-veljesten jalanjälkiä seuraillut puhdas komedia, jonka rungon muodostivat pilat ja yhden lauseen vitsit.

1970-luvulla tyyliksi vakiintui hienostuneempi, juonellinen komedia. Huumorin perustaksi muotoutuivat vuoropuhelut. Palkintoja kahminut Annie Hall (1977) nosti Allenin elokuva-alan tietoisuuteen ja näytti suunnan modernille romanttiselle komedialle. Viimeistään Manhattan (1979) sinetöi hänen maineensa merkittävänä tulokkaana.

Seuraavalla vuosikymmenellä Allenin elokuvat saivat synkempiä sävyjä. Tragikoomiseen pohjavireeseen tuli vaikutteita eurooppalaisesta elokuvasta, etenkin Ingmar Bergmanista ja Federico Fellinistä. Zelig (1983), Hannah ja sisaret (Hannah and Her Sisters, 1986) ja Radio Days (1987) ovat tämän ajan tunnetuimmat tuotannot.

1990-luvun kiitetyimpiä elokuvia olivat Miehiä ja vaimoja (Husbands and Wives, 1992) ja Manhattanin murhamysteeri (Manhattan Murder Mystery, 1993). Allen antoi äänensä myös Muurahaizet-animaation (Antz, 1998) päähenkilölle, joka muistutti paljon esikuvaansa.

2000-luvulle tultaessa Allen teki muutamia vähemmän menestyneitä elokuvia ja monet povasivat hänen uransa parhaiden vuosien olevan ohi. Match Point (2005) ja Vicky Cristina Barcelona (2008) merkitsivät paluuta, sillä ne tavoittivat hyvin sekä kriitikot että yleisön.

 

Tehtäviä:

Woody Allen on tuottelias tekijä, jonka tuotantoon kuuluu kymmeniä vaihtelevan vastaanoton saaneita ohjaus- ja kirjoitustöitä. Tutustu niihin Internet Movie Databasessa. Mitkä elokuvat olet jo nähnyt? Mitä pidit niistä?

Tee IMDb:n perustella top 3 -lista niistä Allenin elokuvista, jotka haluaisit nähdä. Miksi valitsit juuri nämä elokuvat? Yritä etsiä katsottavaksesi vähintään yksi valitsemistasi elokuvista.

Mitä tyylilajia You Will Meet a Tall Dark Stranger -elokuva mielestäsi edustaa? Millaista elokuvan huumori on?